Ovog četvrtka iznad istočne Ukrajine srušen je malezijski zrakoplov MH17 u kojem se nalazilo 298 putnika i članova posade, nitko nije preživio. Ova tragedija je najveća tragedija u ionako tragičnom ratu u Ukrajini do kojeg nije trebalo doći.
Na temelju svih dostupnih informacija sa sve većom sigurnošću može se zaključiti kako su zrakoplov raketom srušile pobunjeničke snage. No, na temelju tih istih informacija također se može zaključiti kako to nipošto nije bio njihov cilj.
Mnogima, razumljivo, neće biti važno da li MH17 srušen slučajno ili namjerno, samo tko ga je srušio i uz čiju pomoć. No, motiv - tj. nedostatak motiva - itekako je bitan.
Svrha slijedećeg prisjećanja događaja iz 1988. nipošto nije jeftin pokušaj nekakvog izjednačavanja krivice. No, možda ovaj primjer donekle pojasni zašto nema previše smisla za tragediju zrakoplova MH17 optuživati vlasti u Moskvi - osim, dakako, ako je točno što tvrdi Kijev da su ruske vlasti na neki način "pomogle" u obaranju zrakoplova MH17, tada bi pitanje odgovornost postalo posve jasno. No, jedna stvar je gotovo sigurno, ako su zrakoplov srušili pobunjenici očito ga nisu srušili namjerno. Takve greške se, nažalost, kao što ćemo vidjeti u slijedećem primjeru, ipak događaju.
Treći je srpanj 1988. Iranski putnički zrakoplov, aviokompanije Iran Air, model Airbus A300 B2-203 oznake 655, putuje iz Teherena za Dubai. U iranskom zračnom prostoru, iznad Perzijskog zaljeva, pogađa ga raketa zemlja-zrak SM-2MR ispaljena s američkog ratnog broda, raketne krstarice USS Vincennes (CG-49).
Svih 290 putnika i članova posade je poginulo. 254 su bili iranski državljani, 13 iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, 10 Indijaca, 6 iz Pakistana, 6 iz Jugoslavije i jedan putnik iz Italije.
SAD su priznali odgovornost ističući kako su greškom mislili da se radi o vojnom zrakoplovu F-14 Tomcat (zrakoplov američke proizvodnje, no koristila ga je i iranska vojska). Kako su mogli pogriješiti? Jer zrakoplov 655 je jasno davao točne IFF signale, prema Modu III. Iran nikada nije posve prihvatio američku tvrdnju.
SAD su izrazili "žaljenje zbog gubitka nedužnih života", ali se nikada nisu službeno ispričali iranskim vlastima. Iran je podigao tužbu protiv SAD-a i SAD je u konačnici 1996. prihvatio isplatiti 131,8 milijuna USD kompenzacije obiteljima žrtava.
Incident će dodatno srozati ionako negativne odnose između SAD-a i Irana. Pet mjeseci nakon američkog rušenja iranskog putničkog zrakoplova uslijedila je eksplozija, teroristički napad, u putničkom zrakoplovu Pan Am 103 koji se srušio iznad mjesta Lockerbie u Škotskoj, 270 putnika i članova posade je poginulo (većinom američkih državljana, 189).
Neki su odmah optužili Iran tvrdeći da se radi o osveti za srušeni 655, no odgovornost je kasnije preuzela Libija. Imajući u vidu kako Iran i Libija nikada nisu bili u pretjerano dobrim odnosima (iranske vlasti su čak pozdravile rušenje Gaddafija 2011) očito je kako Iran nije imao nikakve veze s napadom na američki putnički zrakoplov Pan Am 103.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.