Analiza: Mogu li F-16 preokrenuti tijek rata u Ukrajini?
Dugo vremena, skoro od početka rata, Ukrajina je od svojih zapadnih saveznika tražila da im isporuče i F-16 vojne zrakoplove uz sve drugo napredno naoružanje koje dobivaju. Bilo je dosta otpora, naročito nakon ruskih sugestija da bi pojava F-16 na nebu iznad Ukrajine vodila prema eskalaciji Rata. SAD nije odobrio slanje ovih zrakoplova Ukrajini, bar ne još, ali sada jesu dali odobrenje za dvije zemlje iz NATO alijanse koje su izrazile volju da pošalju svoje F-16 (američke proizvodnje, dakako) Ukrajini. Te dvije zemlje su Nizozemska i Danska.
Tijekom vikenda ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski posjetio je obje zemlje, s tamošnjim liderima obišao vojne zrakoplove, te naglasio kako se radi o povijesnom trenutku.
Zanimljivo je da je SAD suzdržan u slanju zrakoplova iz vlastitih zaliha, no time donekle umanjuje mogućnost da bi ta "eskalacija rata", koju Rusija spominje, mogla biti usmjerena protiv njih. A mogla bi biti usmjerena protiv Danske i Nizozemske? Opet teško, imajući u vidu da su obje zemlje članice NATO-a koje čuva kolektivna obrana, no tko zna do kud ova nestabilnost može ići u nekoj bliskoj budućnosti, a SAD preferira da ne ode u direktan sukob između dvije najveće nuklearne vojne sile.
Proći će još neko vrijeme prije no što će Ukrajina moći korisiti F-16 u vojnim operacijama jer njeni piloti tek prolaze rigoroznu obuku. Postoje razne prognoze, no pretpostavlja se da bi zrakoplovi mogli postati dostupni za uporabu krajem ove ili početkom iduće godine. Može li Ukrajina do tad izdržati? Može, po svemu sudeći, no nije za očekivati da će znatno napredovati u sklopu svoje protuofenzive koja poprilično stagnira. A mogu li F-16 biti taj faktor koji će to preokrenuti, a samim time i tijek rata? To je tema kojom ćemo se danas detaljnije baviti.
F-16 Fighting Falcon je laki borbeni zrakoplov koji je prvobitno dizajniran 1970-ih. Prvi put ušao je u službu 1979. godine, a američke zračne snage su ga intenzivno koristile u oba rata u Iraku te u Afganistanu.
Izvorno izgrađen od strane SAD-a u konzorciju s Belgijom, Danskom, Nizozemskom i Norveškom, mlaznjak, koji može putovati dvostruko brže od brzine zvuka, postao je jedan od najpopularnijih vojnih zrakoplova svih vremena i još uvijek je u širokoj upotrebi. Lockheed Martin, američki proizvođač, kaže da danas postoji više od 3000 F-16 u službi u 25 zemalja.
U novije vrijeme ga je zamijenio F-35, ali ga Lockheed još uvijek proizvodi za prodaju u Južnoj Karolini. Zbog nekoliko razloga se F-16 još uvijek prodaje puno više nego novi F-35. Kao prvo, puno je jeftiniji. Kao drugo, SAD ni ne želi prodavati najmoderniji vojni zrakoplov "bilo kome", eventualno najbližim saveznicima i partnerima.
Ukrajina je imala male zračne snage sovjetskih standardnih vojnih zrakoplova na početku rata, oko 120 borbeno sposobnih zrakoplova. Taj se broj, jasno, smanjivao kako je rat trajao. No, poprilično je fascinantan podatak da Ukrajina još uvijek i danas posjeduje ograničene zračne sposobnosti. Kako to da nisu skoro pa svi zrakoplovi do sad uništeni? Mnogi i jesu, no mnogi nisu ni pokrenuti...
Naime, zanimljiva značajka cijelog ukrajinskog rata je relativno ograničena uporaba zračnih snaga s obje strane. Ruska protuzračna obrana smatra se vrlo učinkovitom, a Moskva nije voljna previše riskirati vlastite zračne snage izvan linije bojišnice, jer također želi minimizirati gubitke.
Bivši general američkih zračnih snaga Philip Breedlove opisao je situaciju u zraku kao "uzajamno suzdržavanje".
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.