Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja
Film

Barbenheimer ili kako američki interni politički konflikt proždire sve pred sobom: Što nam "Barbie", "Oppenheimer" i "Sound of Freedom" mogu reći o ideologiji, egzistenciji i padu Hollywooda?

FOTO: Scene iz filmova "Barbie", "Oppenheimer" i "Sound of Freedom" - izvor: YouTube
PIŠE: Objavljeno: 13

Hollywood kao industrija već je neko vrijeme u problemima, a naročito kad je riječ o kino distribuciji. Mnogi ljudi su se jednostavno odvikli od odlazaka u kino. Djelomično je to zbog toga što filmove sve češće gledaju doma preko raznih streaming opcija, ali djelomično i zbog činjenice da ih filmovi baš i ne privlače toliko da bi izdvojili vrijeme i novac za odlazak u kino.

Na globalnoj razini kino industrija je 2022. uprihodila oko 26 milijardi USD. Prihod iz godine u godinu je čak u porastu (osim za vrijeme COVID-a, dakako) i to zahvaljujući velikoj ekspanziji profita u Aziji (primarno u Kini). Ipak, filmska industrija je u stalnom stanju anksioznosti zbog činjenice da moraju često izbacivati "blockbustere", odnosno kino hitove koji bi ljude iznova vraćali u kino dvorane.

To ne samo da je teško već se pokazalo katastrofalno po kvalitetu filmova koji jurišaju na najveće prihode. Prije svega došlo je do poplave adaptacija Marvel Comics stripovskih superjunaka koje, da, imaju ogromnu gledanost i zaradu, ali što se tiče predstavljanja filma kao umjetničkog medija, ova franšiza ga vuče prema vrlo niskim razinama.

Dakako, koliko je koji film zaradio nikako ne može biti odraz kvalitete tog filma, a to se najbolje može vidjeti ako pogledamo top 10 filmova po zaradi (bez prilagodbe za inflaciju) jer tamo su čak 4 Marvel Comics filma.

Svakog ljeta industrija treba bar nekoliko "blockbustera" koji će napuniti blagajne te se tako ti filmovi vremenski i ciljaju. Do popriličnog problema dolazi ako takvi ciljani filmovi počinju podbacivati jer, koliko god se marketinški stručnjaci trudili prodati film (a kako ćemo uskoro vidjeti, najveći je posao na njima), ponekad publika jednostavno ne pokaže interes. Teško je pogoditi kad će se to dogoditi, a kad se dogodi gubici se mogu brojati u milijunima dolara. U modernoj gigantskoj produkciji čak i u desecima, ako ne i u stotinama milijuna dolara.

Ovog ljeta već nekoliko projekata je podbacilo. "The Flash" je prošao loše. Možda je ipak dosegnuto zasićenje sa superjunacima. Novi film o Indiana Jonesu prolazi loše. I Tom Cruise u zadnjem izdanju Nemoguće misije ne uspijeva spasiti ljetnu filmsku kvotu.

No, pojavio se spas u vidu "Barbenheimera". Vjerojatno ste već i čuli o čemu je riječ. Ovo je izvedenica od dva filma - Barbie i Oppenherimer - čija je premijera krenula simultano prije nekoliko dana.

Mediji su kroz još neviđenu kampanju promoviranja kino filmova stvorili veliki interes i ideju (pomalo apsurdnu) da bi se ova dva filma trebalo pogledati isti dan. Drugim riječima, od gledatelja se traži da izdvoji oko 5 sati svog vremena za filmove koji to, eto, zaslužuju.

Pošto ljudi generalno teško odolijevaju na intenzivni i dugotrajni medijski "hype", ova dva filma su eksplodirala u financijskom smislu te, prema zadnjim informacijama, idu prema jednom od najboljih kino vikenda u povijesti, a zarada se već broji preko 200 milijuna USD.

Već u samom nazivu ovih filmova ističe se o čemu je riječ. Barbie je ekranizacija popularne lutke koju desetljećima proizvodi američka kompanija Mattel. Oppenheimer je pak film o J. Robertu Oppenheimeru, "ocu" američke nuklearne bombe.

Nisu li ove dvije teme maksimalno odvojene i zar ne ciljaju posve drugačiju publiku? Barbie se u najavama predstavljao kao komedija, zabavni film za cijelu obitelj, naročito obožavateljice popularne lutke, dok se Oppenheimer prezentira kao dokumentaristički, ozbiljan film.

I zašto bi netko istog dana išao u kino gledati oba filma? Teško je reći zašto, možda zato što su mediji tu ideju toliko beskonačno ponavljali da je "Barbenheimer" sad već postao bitan trenutak moderne pop-kulture kojem je potrebno posvjedočiti? Tako se otprilike cijela priča prezentirala.

Pa krenimo redom... Barbie.

Barbieland

Prema najavama to je zaista trebao biti zabavan film za maksimalno široku publiku. Poziv je bio u stilu "ako ste voljeli Barbie, ovo je film za vas. Ako niste voljeli Barbie, ovo je film za vas". Dobro, elementarna promidžba kojom se želi u kino dvorane dovesti maksimalan broj ljudi. No, radnja, odnosno ono što je prikazano, sugerirala je da bi film mogao biti svojevrsni hommage šarenoj povijesti planetarno popularne lutkice i njenog zgodnog partnera Kena.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
6 mjeseci
45 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
7.5 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 6 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Izaberi
Trajanje pretplate - 6 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

Najbolja opcija
1-godišnja pretplata
75 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
6.25 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.