Globalni logistički problemi se gomilaju, baš kao što se o očekivalo da će biti slučaj kako se bude približavao kraj godine. Neki zbog toga savjetuju osobama da ako planiraju nekome kupovati blagdanske poklone onda neka to učine odmah jer bi se u prosincu mogle dogoditi nestašice "svega i svačega". Dakako, ovo je još jedna potvrda kako je globalni logistički lanac krajnje delikatan te se upravo sada nalazi pod velikim pritiskom.
Kako smo već ranije pisali u nekoliko navrata, diljem svijeta - naročito u Europi (a ponajviše u Britaniji) - kronično nedostaje zaposlenika koji su esencijalni za funkcioniranje logistike, u prvom redu vozača. Svako takvo čekanje predstavlja kaskadni problem koji se naslanja na idući i u konačnici imamo situaciju gdje logistički putevi postaju sve začepljeniji.
Za kupce to neminovno znači više cijene. Već sada svjedočimo velikom rastu cijena određenih proizvoda. Primjerice grafičke kartice za računala su jako poskupjele, a često ih se ni ne može nabaviti (osim kod dovitljivih preprodavača koji nemilosrdno dižu cijene). U ovom konkretnom slučaju problem je dvostruki jer iste su teže dostupne zbog logističkih izazova, ali i činjenice da se koriste u tzv. rudarenju kriptovaluta.
Jedna od ključnih agencija za kreditni rejting, Moody's, prognozira u svojoj novoj analizi kako će problemi povezani s logističkim lancem postati još gori prije no što se može očekivati oporavak. "Dok se globalni ekonomski oporavak tek pokreće već sad je vrlo jasno da će biti otežan zbog prekida u logističkom lancu koji se sad pojavljuju po svuda", navodi se u izvještaju koji je objavljen ovog tjedna.
Kao najslabija karika koja guši lanac i u njihovom izvještaju navodi se nedostatak vozača. To dovodi do gomilanja tereta u lukama i skladištima, ali i do toga da su brojne benzinske pumpe u Britaniji ostale suhe.
Je li moguće jednostavno angažirati veći broj vozača? Brzo stvoriti nove dajući im veću plaću? Nije baš tako jednostavno. Kao prvo, svaka razlika u pristupu ili regulaciji predstavlja veliki izazov za logistički lanac. To je jedan od razloga zašto je, primjerice, Europska unija uređena kako jest (naročito njena Schengen zona), da bi ljudi i roba što brže prolazili što većim teritorijem. Britanija je pak izlaskom iz EU-a znatno zakomplicirala stvari po tom pitanju i brojni prijepori i dalje postoje. No, ti "različiti pristupi" sad su evidenti i na globalnoj razini, a tiču se aktualne pandemije koronavirusa. Uzmimo dvije najveće ekonomije svijeta. Kina si je zacrtala kao cilj biti potpuno slobodna od koronavirsa dok je SAD odlučio, očito, "živjeti s covidom".
Odmah je jasno da su ova dva pristupa međusobno vrlo nekompatibilna. SAD će prihvatiti covid-19 kao epidemiju, tretirajući je uskoro poput gripe, dok Kina, koja od početka ima daleko učinkovitiju obranu, na takvo što ne pristaje. To stvara veliki izazov kad roba i ljudi kad moraju prelaziti iz jednog dijela svijeta u drugi. Zamislimo samo veliku teretnu luku i regulacije koje su pritom na snazi.
Nadalje, također se navodi u Moody's izvještaju, na globalnoj razini nema organiziranog djelovanja kojime bi se adresirali ovi logistički problemi. Drugim riječima, svaka zemlja nastoji osigurati sebe i svoje uvjete, a na kraju će možda svi biti na gubitku zbog toga - naročito potrošači.
Naravno, ne dijele svi ovu pesimističnu prognozu. Glavni direktor banke JPMorgan Chase, Jamie Dimon, rekao je u razgovoru za CNBC kako je ovdje riječ samo o "štucavici" te kako će se stvari riješiti vrlo brzo. "Iduće godine ovo više uopće neće biti pitanje. Sad je najgori trenutak. Mislim da će se veliki tržišni sistemi prilagoditi tome baš kao što se i kompanije prilagođavaju", rekao je.
Imajući u vidu ta dva vrlo oprečna stajališta čini se kako se ista svode na to koliko tko ima povjerenja u tržišnu samokorekciju. Jasno, Moody's nipošto nije agencija koja bi imala anti-kapitalističke agende stoga ova upozorenja svakako valja uzeti ozbiljno.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.