Velike korporacije su odgovorne da njihovih stotine ili tisuće zaposlenika budu sretni, zdravi, ali najvažnije da budu vjerni tvrtki. Pitanje je kako velike tvrtke uvjeravaju ljude da se zalažu za posao koji se slabo plaća, a istovremeno zaposlenici imaju vrlo malo prostora za napredovanje ili promociju. "Pa, sada ste dio tima". "Nije riječ o poslovanju; radi se o pružanju usluge za veće dobro". "Zar ne želite da naša tvrtka uspije"? "Nije li to ono što je važno za sve u tvrtki". Tipični su klišeji kojima poslodavci ispiru mozak zaposlenicima. Vrlo je lako zadobiti "ispran mozak" u poslovnom svijetu, kada svaki dan idete na isto mjesto i čujete iste poruke iznova i iznova. Zaposlenici tako čak niti ne shvaćaju da su prihvatili uvjerenja koja mogu biti potpuno neistinita - poput uvjerenja da je svaka šefova riječ o poslovanju nekog zaposlenika ili kompanije istinita.
Što je ispiranje mozga
Ispiranje mozga, iliti u originalu "brainwashing" termin je koji se svakodnevno u jeziku koristi više posprdno, označujući osobu koja nema vlastito mišljenje već prihvaća i ponavlja tuđe. Gledajući ljude u sektama i različitim kultovima, ono što nam prvo padne na pamet jest to da nam nije jasno kako su si ti ljudi dozvolili da im se ispere mozak do te mjere, te pomislimo da je riječ o glupim pojedincima i da se to "normalnom" čovjeku ne može dogoditi. No, je li uistinu tako ili su i to samo ljudi koji su nekoć razmišljali kao i ostali dok se nisu uspjeli uvjeriti iz prve ruke kolika je opasna moć uvjeravanja u tehnikama ispiranja mozga.
Termin ispiranje mozga počeo se koristiti pedesetih godina prošlog stoljeća, a označava nasilno mijenjanje osobnih uvjerenja, iako je samo ispiranje mozga postojalo i mnogo ranije. Radi se o nametanju pojedincu uvjerenja i ponašanja, koja nisu njegova vlastita. Postoji velik broj skeptika koji smatraju da ispiranje mozga ne djeluje, odnosno da ga je nemoguće provesti. Primjerice, za vrijeme korejsko-američkog rata američki vojnici u zarobljeništvu podvrgnuti su ispiranju mozga, te je 21 vojnik na kraju rata odlučio ostati živjeti ondje umjesto da se vrati u SAD. Skeptici kažu da je upravo to dokaz da ispiranje mozga ne djeluje, naime, oni tvrde da što je 21 vojnik naprema 10.000 koliko ih je bilo zarobljenih. Ipak, činjenica da je 21 vojnik koji se u tuđu zemlju došao boriti protiv neprijatelja, te je u zarobljeništvu promijenio mišljenje i stao na stranu svojih tamničara time zanemarivši obitelj i prijatelje kod kuće, ipak nije zanemariva.
U psihologiji se na ispiranje mozga gleda kao na tzv. reformu mišljenja koja spada u sferu društvenog utjecaja. Pa tako svakodnevno mijenjamo mišljenje o nečemu zbog utjecaja prijatelja, kolega i medija što se također može promatrati kao ispiranje mozga. Na čovjeka se može utjecati nagovaranjem, uvjeravanjem, edukacijom o toj temi, a samo ispiranje mozga je najefikasniji oblik utjecaja na nekoga iz razloga što kombinira sve moguće metode ne bi li se došlo do ostvarivanja cilja. No, da bi ispiranje mozga bilo uspješno odnosno efikasno, osoba mora biti izolirana i ovisna o osobi, odnosno osobama koje joj nastoje isprati mozak.
Osoba koja nekom ispire mozak mora nad tom osobom imati potpunu kontrolu kako bi joj u potpunosti uspjela izbrisati identitet, pa tako upravlja time koliko će osoba spavati, onim što osoba jede i koliko, pa čak i upotrebom tuša i wc-a.
Nakon što osoba u potpunosti izgubi svoj identitet, usađuje joj se novi sustav vrijednosti, uvjerenja, i obrasci ponašanja. Psiholozi se ne slažu ni oko postojanja odnosno izvedivosti ispiranja mozga, pa ni oko same definicije istog. No, bez obzira na to koju definiciju koristili neki stručnjaci ipak tvrde da ispiranje mozga ne djeluje, odnosno da je riječ o kratkotrajnom efektu kojim se identitet osobe ne briše, već samo biva potisnut, te nakon što se osoba ponovno izloži normalnim uvjetima, vraća se i njezin stari identitet. Krećući od činjenice da čak i američki vojnici koji su ostali u Koreji nisu prihvatili komunizam, prema mišljenju nekih je upitno koliko je ispiranje mozga zapravo djelovalo, pa tako mnogi tvrde da se tu zapravo samo radi o tome da je osoba koja je inače podložnija utjecaju podložnija i ispiranju mozga, dok je trajno ispiranje mozga kod čovjeka sa snažnom voljom i karakterom - nemoguće.
Devedeset posto ljudske moždane aktivnosti navodno pripada podsvjesnom. Stanje alfa je stanje u kojem smo vrlo blizu podsvjesnom i možemo na njega djelovati. Možemo se samoliječiti i donositi odluke koje će tada, pošto odlaze u podsvijest, biti lakše provedive. U tom stanju tijelo oslobađa svoje opijate; beta-endorfine (koji su kemijski vrlo slični opijumu), čime se rješavamo stresa i osjećamo ugodu. Stanje alfa vrlo je pogodno za učenje i pamćenje, u tom stanju smo puno sugestibilniji i lakše primamo nove informacije. Zbog svih tih osobina koriste ga psihoterapeuti u cilju izlječenja, rješavanja dotad nerješivih čvorova iz podsvijesti. Ali jednako tako, alfa stanje koriste i odvjetnici i svećenici misionari pri preobraćivanju novih vjernika. Mnoge spoznaje kako djeluje nesvjesno i alfa stanje koriste se u i reklamiranju. Ili je bolje reći - zloupotrebljavaju.
Usađivanje "inputa"
Vrlo bitna razlika je da psihoterapeuti prethodno kažu osobi koji je cilj korištenja tehnike transa i hipnoze, te ju koriste isključivo radi toga cilja, dok gurui, odvjetnici, svećenici te psiholozi u službi kompanija koriste istu tehniku, bez da su osobe svjesne da je ona na njima primijenjena. Koriste ju kako bi u osobe usadili "inpute" koje oni žele, svoje vrijednosti i sugestije, te ih navode da vjeruju i čine što žele njihovi novi programeri. Sve tehnike korištenja podsvjesnog u takve svrhe zovu se "brainwashing". Upotrebljavaju se vrlo efikasno u vojsci, a koriste ih političari prilikom svojih govora kao i, naravno, u korporativnom slučaju. Mnogi ih koriste nesvjesno, znajući da one djeluju, ne znajući kako, kao što ih često u komunikaciji pokušavajući biti što uvjerljiviji i prisiljavajući nekoga na svoje stavove, koriste i obični ljudi. Postupak samoizlječenja kod meditacije je "tehnički" sličan, pri tom međutim osoba sama, u alfa stanju, prebacuje svoju mentalnu energiju na bolestan dio tijela. Prethodno je upoznata s tehnikom kao i s njenim ishodom. Kultovi i "human-potential" organizacije upotrebljavaju također slične tehnike "brain washinga", u cilju konverzije ili preobraćenja, kada navode osobu na drugačiji sustav vrijednosti nego onaj koji je do tada imala. Sastanci obično traju kratko - vikend ili čak samo jedan dan - ali događaju se na prostoru koji je odvojen od vanjskog svijeta, dobar primjer za to su kompanije koje se bave direktnom prodajom.
Valovi koji kreiraju raspoloženje
Pri kreiranju određenih raspoloženja moguće je koristiti i valove izrazito niske frekvencije, koje originalno u komunikaciji koriste podmornice. U jednom pokusu 30 posto ispitanika bilo je potpuno pod utjecajem valova, na način da su ih valovi ispod 6 ciklusa u sekundi činili vrlo uznemirenima i čak utjecali na ometanje funkcija organizma. Oni od oko 8,2 ciklusa činili su ih da se osjećaju vrlo sretno i opušteno, kao da su postigli visok stupanj meditacije, dok su oni iznad 11.3 uzrokovali snažnu depresiju. Poznat je i vibrato efekt koji stvaraju neka glazbala ili vokali, a koji dovodi u alfa stanje. U jednom konzervativnom trenutku Engleske povijesti čak se zabranjivalo izvođenje vibrato vokalima, jer bi slušatelji zapadali u alfa stanje, pri kojem bi imali fantazije, često, navodi se, seksualne prirode.
Mnoge tehnike "brain washinga" usmjerene su na stvaranje nesigurnosti. Jedna od najdjelotvornijih je primorati sudionika da stoji ispred svih dok je verbalno napadnut od voditelja ili šefa, a posebno je popularan u vojsci. Temelji se na činjenici da je jedna od najstresnijih situacija upravo govorenje ili sramoćenje pred publikom. Mnogi se nose sa stresom tako da smjesta odlaze u alfa stanje, koje je, kako je već spomenuto, mnogo puta sugestibilnije od normalnog. "Pokvareni jezik" je također jedna od tehnika koju koriste voditelji u procesu preobraćenja - psujući, vrijeđajući, upotrebljavajući neugodno bezobrazan govor, isključivo zbog toga kako bi se sudionici osjećali neugodno. U komunikaciji je isključen humor, barem sve dok nije postignuto preobraćenje. Tada je podizanje raspoloženja i jedan poseban blagi humor vrlo dobrodošao, kao simbol nove radosti koju su sudionici preobraćenjem našli. Zabranjen je svaki cinizam među članovima, jer humor i cinizam pomaže nam da se odmaknemo od situacije i da je vidimo sa strane.
U vojsci se alfa stanje postiže, primjerice i jednoličnim marširanjem koje dovodi do autohipnoze i stvara veću sugestibilnost. Zaustavljanje mišljenja je tehnika koja se također koristi da bi se postiglo alfa stanje. Pri tom se stvara mirnoća, tako da se moždanoj aktivnosti pruža nešto jednostavno s čim će se nositi, uz fokusiranje svijesti. Ista tehnika koristi se u meditaciji ponavljanjem mantre. Važno je, međutim, tko kontrolira taj proces, a također i tko daje "input" u trenutku kada je mozak za to pripremljen dolaskom u stanje bez misli. Tehnike uvjeravanja, kada se zasnivaju na manipulaciji, bez svjesnosti osobe o onome što je promijenilo njezino mišljenje, također spadaju u "brainwashing" tehnike. Sve se temelje na jednostavnoj činjenici: lijeva strana mozga služi za analitično i racionalno mišljenje, desna strana za kreativno i imaginativno. Govornici koriste tehnike kojima pokušavaju omesti lijevu stranu i djelovati na desnu.
Osvjetljavanje nesvjesnog
Često se slušatelji navode da vizualiziraju nešto, čime se upošljava desna strana mozga. Govornik prilikom govora može podizati i lijevu ruku, čime se također, u pojačanu funkciju dovodi desna strana. Šok i konfuzija u komunikaciji je tehnika kojom se direktno onemogućuje rad lijeve strane i ostvaruje komunikacija direktno s desnom stranom. Kao obrambeni mehanizam od šoka, primatelj poruke često direktno zapada u alfa stanje. Jedna od bitnih tehnika je i implementirati željenu sugestiju u paket informacija, čime se često koriste političari. Prvo se iznose istine koje vrijede za slušatelja i s kojima se on slaže; publika čak često i neprimjetno klima glavama slažući se s izjavama. Tada nastupaju dvojbene izjave, ali jednom kada je slaganje postignuto, velika je mogućnost da publika neće početi misliti za sebe nego će se nastaviti slagati. Kao zadnja nastupa nova željena informacija, u obliku snažne sugestije. Pravilo se temelji na jednostavnoj činjenici: budući da se auditorij slagao sve dosad, teško će odbaciti nametnutu sugestiju. Poznata je i nova primjena "neurofona", uređaja koji kroz kožu mogu slati impulse koji djeluju na podsvijest.
Brainwashing u korporativnoj praksi
Od kompanija koje su u Americi najpoznatije po spomenutom postupanju valja izdvojiti "Apple". Trgovine te kompanije diljem zemlje primaju stotine životopisa tjedno od ljudi koji očajnički žele zaraditi 30.000 dolara godišnje u, kako se to kaže, brzom i zahtjevnom okruženju. Primjerice u "Verizonu" zaposlenici su plaćeni gotovo dvostruko više od Appleovih. Pa zašto svi žele raditi za Apple? Podnositelji zahtjeva žele raditi u Appleu jer se percipiraju kao "cool", a Apple dobro koristi taj pojam rekavši kandidatima da traže "naklonost" i "samo-usmjerenost". "Tehnologija posla se može naučiti; ali dokazivanje da imate atraktivnu osobnost je prvi prioritet". Nakon pohađanja seminara odabrani odlaze na specijalni trening koji može trajati danima, a nakon kojeg su budući radnici već formirani "Appleovci".
Druga kompanija koju valja izdvojiti je Walmart, američka multinacionalna maloprodajna korporacija s lancem velikih prodajnih centara i skladišta. Tvrtka je druga po veličini svjetska javna korporacija, te najveći privatni poslodavac na svijetu s više od dva milijuna zaposlenika, a najveći je svjetski trgovac na malo. Tvrtka je pod kontrolom obitelji Walton, koja posjeduje preko 50 posto Walmarta. No, osim po navedenom, Walmart je poznat i po tužbi u kojoj se ta kompanija uspoređuje s kultom, navodeći da je zaposlenicima ispran mozak do te mjere da su mnogi bili spremni čak žrtvovati zarađene plaće za "Majku WalMart". I tamošnji su djelatnici prošli specijalni trening koji je između ostalog uključivao tzv. "WalMart veselje", te upoznavanje s "nezakonitim" riječima koje se nipošto ne smiju koristiti na radnom mjestu.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.