X
VELIKA AKCIJA: Od jeseni do jeseni - 1 godina pretplate za  75 €  50 €!
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Izvoz kulture i ideologije: "Karizmatična dominacija" globalnih sila

PIŠE:
Objavljeno:

1949. francuski komunisti, lokalni barmeni i poljoprivrednici postavili su uznemirujuće pitanje: "Jesmo li u opasnosti da budemo "kokakolizirani". Tada je američka tvornica Coca-Cole nastojala proširiti svoje djelatnosti u Marseillesu. Šira aktivnost Coca-Cole uznemirila je lokalne pivare i vinare koji su se bojali da prekomorsko crno gazirano piće zamijeni njihove tradicionalne alkoholne proizvode. 50 godina kasnije francuski poljoprivrednici su prosvjedovali zbog američke trgovinske politike prema Europskoj uniji tako da su razbijali aparate Coca-Cole. Suočeni s bombardiranjem NATO saveza Srbije, prosvjednici na beogradskim ulicama porazbijali su prozore McDonald'sova restorana.

Osim tih, i drugi incidenti tijekom prošlog i ovog stoljeća pokazuju da su obični ljudi diljem svijeta stavljali znak jednakosti između amerikanizacije i globalizacije. Protivnici globalizacije su često optuživali, a optužuju i dalje, američki neoliberalni projekt i američke multinacionalne korporacije kao glavne krivce za gospodarske probleme suvremenog svijeta koje objedinjuje globalizacija: nesigurnost radnih mjesta, iskorištavanje prirodnih resursa, loši radni uvjeti. Međutim, posljednjih godina a pogotovo dolaskom Donalda Trumpa na vlast u Bijeloj kući pokazalo se kako nije Amerika glavni pokretač i ljubitelj globalizacije već Kina. Amerika se sve više odlučuje za protekcionističke politike.

Dakle, globalizacija i amerikanizacija usprkos podudarnostima nisu istovjetni pojmovi. Prije će biti da je globalizacija posljedica vremena u kojem živimo. Slobodno kretanje ljudi, dobara, energije i informacija u drugoj polovici 20. stoljeća dogodilo bi se neovisno o tome koja je država velesila. Međutim, amerikanizacija postoji i ne smije ju se zanijekati.

Stručnjaci amerikanizaciju opisuju kao utjecaj američke kulture, medija, poslovnih praksi, politike, tehnologije, kuhinje na strane zemlje. Izraz je prvi puta korišten davne 1907. Premda amerikanizacija nije nužno negativan proces, njega najčešće koriste nacionalisti i regionalisti raznih boja koji se suprotstavljaju širenju utjecaja američkog načina života.

Za vrijeme Hladnog rata amerikanizacija je bila metoda kojom se nastojalo ograničiti utjecaj sovjetizacije na globalnoj razini. Svima je postalo jasno kako je amerikanizacija postala dominantna nakon sloma SSSR-a i komunizma u istočnoj Europi 1991. a posebice s pojavom brzog interneta u prvoj polovici 2000-ih. Satelitske antene i internet su poništili važnost udaljenosti za kulturni utjecaj. Diljem globusa se šire unificirane norme ponašanja i kulturne prakse koja često poprimaju američke konture.

Globalni utjecaj Amerike se često naziva mekdonaldizacijom i kokakolizacijom, a odnosi se na utjecaj velikih američkih multinacionalnih kompanija. Uz spomenute, realno, amerikanizaciju najviše šire kompanije poput Hollywooda, Facebooka, Twittera, Googla, Yahooa, Amazona, Applea, Ubera, Nikea, Disneylanda, Levisa, itd. Antiglobalistički aktivisti skoro sve te kompanije preziru kao instrumente američke kulturne hegemonije i globalizma. Prema njihovom mišljenju, kulturni utjecaj je jači od političke ili vojne kontrole teritorija. Amerikanizaciju i međugraničnu suradnju zajedno s globalizacijom mnogi vide kao prijetnju koja stvara homogenost svijeta koja briše razlike među nacijama. Radikalni ljevičari i desničari te antiglobalisti, ali i neki umjereni liberali i konzervativci, smatraju kako američki konzumerizam osvaja strane kulture i mijenja ih.

Slavni kolumnist New York Timesa, Thomas Friedman, vjeruje da globalizacija "globalizira američku kulturu i američke kulturne ikone". U tekstu nakon terorističkog napada 11. rujna 2001. objašnjavajući zašto teroristi mrze SAD, Friedman piše: "Globalizacija ima upečatljivo američko lice: Nos i uši Mickeyja Mousea, jede Big Macove, pije Coca-Colu ili Pepsi i vrši svoje proračune na IBM-ovom ili Appleovom laptopu koristeći Windows 98... U većini društava narod ne može više razlučiti između američke moći, američkog izvoza, američkih kulturnih napada, američkih kulturnih izvoza i obične globalizacije. One su sve sada zamotane u jednu. Mnoga društva diljem svijeta ne mogu je se zasititi, ali drugi je vide kao fundamentalnu prijetnju."

U svibnju 2000. francuski časopis Le Monde Diplomatique opisao je novo lice američkog imperijalizma: "Američka hegemonija također obuhvaća kulturu i ideologiju... Njena nadmoć se proteže do simbolične razine, posuđujući ono što Max Weber naziva 'karizmatičnom dominacijom'... Posjedujući moć informacija i tehnologije, SAD tako uspostavlja, s pasivnim pristankom naroda s kojim dominira, ono što može biti viđeno kao 'ljubazno ugnjetavanje' ili 'ugodan despotizam'. I ovo je učinkovitije dok kontrola kulturnih industrija dozvoljava obuzeti našu maštu... Američko carstvo je postalo gospodar simbola i zadovoljstva. Nudeći neograničenu razonodu i beskrajnu distrakciju, njegov hipnotički šarm ulazi u naše misli i instalira ideale koji nisu naši. Amerika silom više ne traži našu podvrgnutost, već čarobnom riječju. Nema potrebu davati zapovijedi zato što smo dali svoj pristanak. Nema potrebe za prijetnjama pošto se kladi na našu glad za zadovoljstvom."

Američka filmska i televizijska industrija pod združenim nazivom Hollywood dominira svjetskim medijskim tržištem već od 1920-ih. Kopija ili podružnica američkih tv-kanala napretek je u cijelom pa tako postoje CNN International, HBO Asia, CNBC Europe. Jedno istraživanje 2006. je otkrilo kako je među 10 najgledanijih svjetskih tv serija čak sedam američkih: CSI Miami, Izgubljeni, Kućanice, Simpsoni, CSI: Crime Scene Investigation, Bez traga, The Adventures of Jimmy Neutron: Boy Genius. Među top 50 filmova s najvećom ostvarenom zaradom svi su ili u cijelosti ili djelomice rađeni u SAD-u. Američki glazbenici poput Elvisa Presleyja i Michaela Jacksona su prodali svoje albume u više od 500 milijuna primjeraka svaki. Američka verzija engleskog jezika se češće koristi i uči u Europi nego britanska inačica.

Američka kulturna nadmoć kao najjače globalne supersile ne može biti iznenađenje. Supersile su tijekom cijele povijesti nastojale izvoziti svoj način života i svoje kulturne norme. Grci su izvozili svoju kulturu, mitologiju i filozofiju, a Rimsko Carstvo svoje zakone, rimsko pravo i jezik, renesansna Italija svoju umjetnost i kulturu, a Britansko Carstvo demokratski politički sustav, sport i običaje. SAD kao i većina velesila tijekom povijesti smatra da je upravo njegov pogled na svijet i norme ono što ostatku nacija svijeta treba. Kao globalna sila bez pravog konkurenta, Amerika izvozi svoju kulturu i način života na ogromnoj skali. Mediji, glazba, fast food, računalna tehnologija i oprema, književnost i sport se izvoze do zadnjeg kutka planeta. No treba biti pošten i naglasiti kako američka vlada većinom ne kreira te sadržaje već ih kreiraju uglavnom privatne kompanije, grupacije i individue. Ne režira američka vlada filmove privatnih kompanija, niti sklada pjesme Brune Marsa niti dirigira utakmicama NBA lige.

Neki od sadržaja amerikanizacije imaju krajnje pozitivne utjecaje poput širenja ljudskih prava i sloboda, demokracije i demokratskih standarda, a postoje i negativne pojave poput nasilja u filmovima, serijama i video igrama, nametanja kulturnih normi koje nisu prikladne za druge države. Usprkos utjecaju, američka kulturna hegemonija neće i ne može zamijeniti strane kulture jer ima velika ograničenja. Nacionalne kulture se uvelike razlikuju od američkih kao i državne strukture, jezici, prehrambene i odjevne navike i druge socijalne norme ponašanja. No, istina je da se američki obrasci ponašanja uvoze i integriraju u lokalne obrasce.

Egipćani, Japanci i Finci mogu piti Coca-Colu i jesti burgere i gledati MTV ali to ih neće učiniti Amerikancima u bilo kakvom značajnom smislu već će uvesti neke američke proizvode u njihov život koji će i dalje biti specifičan za njihov identitet. Konzumacija komercijalnih proizvoda ne može promijeniti specifične nacionalne ideale, vrednote, uvjerenja, identitete. Usprkos izvozu američke robe, diljem planeta se šire indijanska i kineska kuhinja, japanski sushi, britanski curry, francuska vina i talijanske pizze. Ne treba govoriti da je cijeli svijet preplavila roba s natpisom "Made in China". Amerikanizacija je važan fenomen koji je približio i izvezao u inozemstvo američki način života, ali previše se precjenjuje utjecaj komercijalnih američkih sadržaja na druge narode, kulture i države. Američki kulturni utjecaj jest tu, ali on neće pokoriti druge narode čak i kad bi htio.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.