Od slave do izgaranja i skorašnjeg pucanja balona: Hipereksploatacija iza kulise glamura ili kako industrija iskorištava influencere, a oni su je spasili
Biti bogat i slavan. To je san koji postoji otkako je razvoj čovječanstva došao do točke da "obični ljudi" mogu posegnuti za bogatstvom i slavom. Nekoć, ne tako davno, do takvog statusa stizalo se samo na jedan mogući način - ili ste rođeni u klasi "bogatih i slavnih" ili niste. Monarhije i era feudalizma morale su propasti da bi se vakuum popunila jedna sasvim nova klasa, srednja klasa, a na njenom prostoru su se uskoro počele pojavljivati odskočne daske prema "vrhu", ili se tako barem činilo. Ipak, ovaj prostor se isto za veliku većinu doimao nedodirljivim. Kad su po prvi put stasali "slavni", prvenstveno zahvaljujući tehnološkoj evoluciji koja nam je donijela pristupačnu glazbu i film, još uvijek su se doimali vrlo probranima, ekskluzivnim predstavnicama jedne nove elite.
Ali stvorena je ideja da svatko može barem probati. I probavali su, mnogi, ali vrlo rijetki mogli su postati Elvis Presley, Jimi Hendrix ili James Dean. Bio je potreban izuzetan spoj karizme, vještine, privlačnosti, nečeg zaista posebnog u odnosu na "mase" da bi se uspjelo doći do takvog statusa - i to prolazeći kroz džunglu poslovnih interesa, menadžera, agenata, producenata...
Poznati američki umjetnik, Andy Warhol, navodno je 1966. rekao: "U budućnosti, svatko će biti slavan na 15 minuta". I iako bi taj citat bio idealan uvod u ono o čemu ćemo danas pričati, budućnosti koja se kao takva ostvaruje, ali uz mnogo uvjeta i posljedica, valja prvo istaknuti da sam citat gotovo sigurno ne dolazi od samog Warhola, iako se njegovom futurističkom načinu gledanja na toliko toga ne može uzeti važnost. Naime, te 1966. američki fotograf Nat Finkelstein fotografirao je Andya za knjigu i oko njega se okupilo mnoštvo koje je htjelo slikati se zajedno s njime. Warhol je tada, kažu svjedoci tog trenutka, rekao: "Svi ćete biti slavni" - na što je Finkelstein odgovorio: "Da, ali samo na 15 minuta, Andy".
Ipak, ideja da će jednog dana doći budućnost u kojoj će "svi" moći biti slavni postala je na neki način iščekivana evolucija samog prodora slave koja je još uvijek bila rezervirana samo za vrlo privilegirane.
Bilo bi zanimljivo čuti što Warhol ima za reći o modernim izvorima slave, ali preminuo je 1986., no Finkelstein, koji je živio do 2009. svjedočio je pojavi jedne nove ere kroz dolazak društvenih medija (Facebook se pojavio 2004. godine) iako je otišao taman negdje na rascjepu vremena jer ranih 2010-ih počinje se po prvi put korisiti termin "influencer" (na hrvatskom postoji smiješan prijevod koji nitko ne koristi: utjecajnik!).
U relativno kratkom vremenu influenceri su bili po svuda, dominirajući društvenim mrežama, naročito platformama kao što su YouTube, kasnije Instagram, a u najnovijem kaotičnom dobu - TikTok.
I time je krug, navodno i napokon, zatvoren. Obični ljudi, bez nužno velikog znanja, bez neke znatne financijske ili društvene pozadine, mogli su postajati zvijezde preko noći. Nove platforme to su im omogućile. "Ulazak" u taj svijet postao je iznimno jednostavan, prije svega tehnološki. Pojavom YouTubea i razvojem pametnih telefona koji su bili u stanju snimiti adekvatan video sadržaj, sva vrata bila su otvorena.
Zaista nema potrebe više pisati i pojašnjavati "tko su influenceri" jer sredinom 2024. to bi bilo kao da pišemo o tome "tko su filmske zvijezde". Svi znamo tko su influenceri - riječ je o ljudima koji putem društvenih mreža "utječu" na nešto. Na što? Zapravo, kad se sve zbroji i oduzme, primarno na to gdje ćemo potrošiti svoj novac.
Jer iza kulise glamura, često prikaza života koji bi trebao zadiviti bilo po novcu, stilu, ljepoti... zapravo većinom po tome, jer influenceri koji se mogu pohvaliti nekim vještinama rjeđe su zastupljeni, naročito ne u samom vrhu popularnosti.
Danas pak postoje influenceri u doslovno svakom zamislivom sektoru. Od mode i ljepote (najdominantnija kategorija) do životnog stila, putovanja, odgoja djece, društvenih vještina, umjetnosti, tehnike i tehnologije... pa do potpunog apsurda koji se svodi na gubljenje vremena i kvazi-komediju.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.