Aktualni američki izbori za Kongres ovog puta su vjerojatno, kako svi i tvrde, važniji no ikad. U neku ruku na njih se može gledati kao na ponovljene izbore iz 2016., odnosno još jednom se odlučuje o tome hoće li Donald Trump biti zaustavljen ili trijumfalan. Cijela kampanja postavljena je na taj način - Demokrati ovog puta igraju gotovo isključivo na kartu da je glas za njih sada od izuzetne nužnosti jer imaju misiju: zaustaviti Trumpa. Debata o stvarnim politikama i inače često biva marginalizirana, no u ovoj kampanji to je još i vidljivije nego ranijih godina.
Ipak, ovi izbori za Kongres jesu važniji nego raniji, baš zbog toga, jer će ishod uvelike odrediti kako će SAD izgledati dan kasnije. Nadmoć demokratskih zastupnika u Kongresu bi poprilično ograničila što Trump može, a što ne. S druge strane, ako on uspije spriječiti takav scenarij, tek onda ćemo vidjeti pravog trijumfalnog Trumpa, s dvije pobjede u džepu, i bit će više "svoj" nego ikad.
Naime, otkako je pobijedio na predsjedničkim izborima prije 2 godine opozicija neumorno radi da ga se ili obuzda ili eventualno čak sruši s vlasti. To znači da bi pobjedom na izborima za Kongres postao još i znatno jači - dakako, kažemo "on" iako se na izborima glasa za zastupnike u Kongresu, no ova kampanja je toliko fokusirana na samog Trumpa da zaista izgleda kao da se ponovno glasa o njegovom statusu.
Ako je posao Demokrata bio da tijekom ove dvije godine oslabe Trumpa, na bilo koji način potkopaju njegovu poziciju, onda mogu biti zadovoljni učinjenim - ne zato što su uspjeli, jer možda i nisu, već zato što su učinili sve što se moglo učiniti. U tu svrhu upregnute su sve snage, bliže i dalje, na koje mogu računati - od aktivista, naklonjenih medija, Hollywooda... I pitanje je je li to sve zajedno dovoljno.
Dobro, neki će reći, ako su Demokrati još uvijek u stanju pokrenuti toliki angažman, onda Trump nema šanse. I to je teorija, ali postoje dva čimbenika koja idu njemu u korist. Kao prvo, situacija je slična kao i prije dvije godine - i tada se upreglo "sve" kako bi se spriječila njegova pobjeda pa je ipak pobijedio. Kao drugo, Trump ovog puta iza sebe ima ne samo obećanja, već i rezultate, konkretne rezultate.
Nitko ne može osporiti da je američka ekonomija u uzletu, ekonomski rast je stvaran. Nadalje, nezaposlenost je na povijesno niskim razinama. Ako je ovo "Trump efekt" birači će mu oprostiti svu kontroverznu retoriku i nadati se da će ostati na vlasti, što moćniji i što dulje.
"Stvar je u ekonomiji, budalo", često je korišteni slogan u američkoj politici kojeg su popularizirali mediji, danas oštri protivnici Trumpa, no i oni znaju da je ta temeljna postavka i dalje itekako bitna.
Amerika je prošla tešku krizu za koju nisu krivi ni Republikanci ni Demokrati, krivi su oboje, zajedno kao vladajući establišment. Dobar dio Amerikanaca i dalje vjeruje kako Trump nije dio tog establišmenta i dok to uvjerenje postoji držat će se njega.
Dakako, to što njegovi pristaše percipiraju ne mora nužno biti točno, štoviše. Uzmimo američki ekonomski rast kao primjer - da, brojke jesu impresivne, ali to su samo brojke na papiru i ne govore nam previše o općoj kvaliteti života današnjih Amerikanaca, kao ni o kvaliteti radnih mjesta, naročito za mlade Amerikance od kojih mnogi sa sobom vuku teške utege studentskih kredita. To je, recimo, jedna kritika koju bi anti-Trump mediji mogli iskoristiti protiv njega, ali ne mogu jer bi tada morali kritizirati samu osnovu američkog ekonomskog modela. Umjesto toga tvrdit će kako je dobra ekonomija proizvod predanog rada prethodne administracije (što ne drži vodu - dovoljno je vidjeti euforiju optimizma kod investitora nakon Trumpove pobjede).
Što se pak tiče priče da je Trump "anti-establišment", to je samo priča. Trump je itekako dio establišmenta, samo možda grana koju on predstavlja nije dio onog dominantnog kruga na koji je američka javnost navikla. Drugim riječima, reći da Trump nije establišment je isto što i reći da Ronald Reagan nije bio. To što su neki još nostalgični za vremenom Reagana je jedna sasvim druga priča, svakako bitna za Trumpovu pobjedu.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.