Jedna sasvim kratka vijest pojavila se na nevelikom ruskom portalu u nedjeljno prije podne. Objavljena bez pompe i velikih riječi, ova informacija mogla je proći sasvim neopaženo ili kao neka iz kategorije zanimljivosti. Ruski brod koji je obišao oko Afrike i sada uz obale Maroka plovi na sjever, iznenada najavljuje skretanje u Mediteran i pristajanje na ulazu u Sueski kanal. Zašto?
Nevinom viješću o brodu na mala vrata je vraćena u javnost jedna vrlo velika i komplicirana ekonomsko-politička tema o interesima zbilja velikih sila i interesu sve manje silne EU. Riječ je o izgradnji plinovoda Sjeverni tok 2, na kojem treba položiti još 160 kilometara cijevi, od ukupno 2.450 koliko ima od Viborga u Rusiji do Greifswalda u Njemačkoj. Netko je izračunao da je 94 posto posla završeno, ali ništa nije završeno dok sve ne bude završeno.
Ruski brod "Akademik Čerski" u vlasništvu Gazproma, čiji se dolazak u baltičke vode očekivao radi postavljanja cijevi za plinovod "Sjeverni tok 2", iz nepoznatog razloga plovi Atlantikom prema Egiptu. Tako je glasila vijest moskovskog portala Vzglyad. Činjenica je ipak da je brod plovio Atlantikom na sjever, pa nije izgledalo da plovi ka Egiptu.
O najavi promjene kursa izviјestili su i zapadni novinari, koji prate kretanje brodova posredstvom specijaliziranih sajtova za monitoring plovidbe Vesselfinder i Myshiptracking. Vzglyad ih je također tamo pratio, da ne bude zabune. Prema podacima koje se tamo mogu promatrati u realnom vremenu brod kompanije Gazprom u tom je trenutku plovio uz zapadnu obalu Afrike u smjeru Gibraltara.
Zašto bi brod koji je obišao oko Afrike nastavio plovidbu kroz Sueski kanal da bi se vratio odakle je krenuo? Nema logike. Zašto bi brod pristajao u luku Port Said, ako kapetan ne kani nastaviti kroz Kanal? Hoće li možda nastaviti Crnim morem? Ni to nema logike. A što ako najava o pristajanju broda "Akademik Čerski" u Egiptu uopće nije točna? E, to već može imati logike.
U očekivanju da se brod primakne vratima Mediterana, mediji su podsjetili javnost da je Gazpromov brod 10. veljače isplovio iz ruske luke Nahotka u Japanskom moru. U Singapuru je navodno na brod ukrcana dodatna oprema. Iznijeti su podaci kada je brod prošao oko Rta dobre nade, te kako je imao pratnju ruske ratne mornarice kroz vode Južne Afrike. Onda je pristao u Las Palmas na Kanarskim otocima 18. travnja. Kada je nastavio plovidbu, prijavio je pristajanje u Egiptu.
Sada znamo da "Akademik Čerski" plovi uz obalu Francuske prema Aberdinu u Škotskoj i da bi tamo trebao pristati 1. svibnja. Ono što i dalje ne znamo je hoće li i kada ovaj brod biti angažiran za završetak izgradnje plinovoda uz obalu Danske. Također, iz službenih ruskih ili Gazpromovih krugova nije bilo potvrde informacije da je brod krenuo ka gradilištu plinovoda. A što znamo?
Ruski ministar energetike Aleksandar Novak najavio je 27. prosinca prošle godine da je korištenje broda "Akademik Čerski" jedna od opcija za završetak plinovoda "Sjeverni tok 2", ali da će biti potrebno određeno vrijeme za dodatnu pripremu plovila. Novak je naglasio da Rusija ima kapacitete da sama dovrši radove prije kraja 2020. godine.
Istoga dana američki predsjednik Donald Trump zaprijetio je sankcijama Rusiji i europskim kompanijama koje su uključene u izgradnju, ukoliko ne prekinu radove. Nešto kasnije State department je priopćio da je rok za povlačenje iz projekta i izbjegavanje sankcija do 20. siječnja. U međuvremenu Putin se sastao u Moskvi s Angelom Merkel i rekao da ništa ne može zaustaviti izgradnju Sjevernog toka 2. I bez švicarske kompanije "Allseas", koja je gradila plinovod, Rusi mogu sami postaviti preostale cijevi.
U međuvremenu zapadne kompanije odustale su od sudjelovanja u izgradnji plinovoda kako bi izbjegle američke sankcije. "Akademik Čerski" je izgleda sada jedina preostala opcija za taj posao, nakon što su se iz posla povukli europski graditelji. Podsjetimo, Sjeverni tok 2 je zajednički projekt Gazproma i pet europskih energetskih kompanija - francuske ENGIE, austrijskog OMW, britansko-nizozemske Royal Dutch Shell i njemačkih Uniper i Wintershell.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.