Nešto se događa u Britaniji, a slučajeva je već previše da bi se moglo ignorirati. Naime, u sve većem broju trgovina građani nailaze na prazne police, naročito u trgovinama hranom, ali i brojnim drugim. O potencijalnoj nestašici hrane u Britaniji priča se već neko vrijeme, naročito otkako je početkom ove godine i službeno na snagu stupio Brexit, no strahovi se sad počinju ostvarivati, a sve više službenih izvora, kao i lanci supermarketa, upozoravaju da će nestašice, kako se godina bude primicala kraju, biti sve izraženije. Ozbiljne nestašice diljem zemlje očekuju se već u narednim tjednima, naročito što se tiče mesa i svježe hrane.
Zašto se ovo događa i je li situacija u Britaniji izolirana ili je ovo nešto s čime bi se uskoro mogao suočiti i ostatak Europe?
Razloga za pojavu nestašice hrane, ali i drugih proizvoda, u Britaniji je nekoliko. Svakako jedan od većih uzročnika je Brexit, objasnit ćemo uskoro i zašto. No, tu su i drugi problemi koji su se počeli gomilati. Imamo još uvijek aktualnu pandemiju koja je stvorila velike probleme i kaos u globalnoj logistici. Treći problem su i ekstremni vremenski uvjeti i klimatske promjene koje svakako imaju veliki utjecaj na proizvodnju hrane, naročito pojedinih segmenata.
Ključni pak problem, onaj akutni, s kojim se Britanija i njeni lanci supermarketa sada suočavaju je kronični nedostatak ljudi koji su apsolutno esencijalni u logističkom lancu - dakako, govorimo o vozačima kamiona.
Prema nekim procjenama Britaniji u ovom trenutku nedostaje čak oko 100.000 vozača (!) da bi sam logistički proces mogao funkcionirati. Ali što se dogodilo? Gdje su nestali svi ti vozači? Krenimo redom...
Velik broj je "nestao" kada je Britanija izašla iz Europske unije, odnosno znatan broj bili su državljani drugih EU članica. Zanimljivo je da postojeće odredbe zapravo i nisu trebale dovesti do njihovog nestanka, ali to se svejedno dogodilo. Zašto? Više je razloga. Jedan je svakako koronavirus kriza koja usporava i otežava cijeli logistički proces, naročito sada kada je Britanija izvan EU-a. Tu su i one silne kolone kojima smo svjedočili ranije ove godine, uzrokovane novim regulacijama i Brexitom. Brojni vozači i/ili njihove kompanije orijentirali su se na druga tržišta i Britanija je ostala bez njih. Od 14.000 vozača iz ostatka EU koji su radili u Britaniji vratilo se nakon Brexita samo njih 400 (!).
Idući problem koji pogađa sektor vozača je taj da su sami vozači kamiona zapravo sve stariji, odlaze u mirovinu, a mlađi ne popunjavaju njihova mjesta dovoljno brzo. Zašto ne? Zar nije to relativno dobro plaćen posao? Ovisi kako se uzme. To je ujedno i vrlo težak posao, a u zadnje vrijeme mogućnost zarade se smanjila. Naime, na snazi su regulative kojima se vozača ne može prisiliti da vozi preduge ture bez nužnog odmora. Prema EU zakonu vozač smije, u pravilu, voziti 9 sati u komadu nakon čega mora uzeti pauzu od najmanje 11 sati.
To je svakako bitno za zaštitu samih zaposlenika (da ne govorimo o drugim sudionicima u prometu!), no u isto vrijeme smanjila se inicijativa kod mladih željnih zarade. Naime, vozači nisu plaćeni po satu, a pošto ne mogu voziti "koliko hoće" (ili koliko im se naredi), bar ne po zakonu, to znači da u praksi i manje zarađuju.
Nadalje, mnogi mlađi vozači orijentirali su se na manje dionice, lokalnu dostavu paketa i sl. Ideja da putuju kamionima preko cijele Europe, još u vrijeme restriktivnih mjera, nije im naročito privlačna, što je razumljivo. Ovo je problem koji se osjećao još i prije pojave pandemije, a sada biva još i izraženiji. Nadalje, aktualna poskupljenja goriva, jasno, odmah pojačavaju ovaj problem (i podižu cijene hrane).
Britanske vlasti, svjesne magnitude ovog problema, počele su ovog ljeta raspravljati o mogućnosti da se ukinu sigurnosne mjere (koje su na snazi još od vremena EU članstva) po pitanju koliko sati vozač smije voziti u komadu. No, to ne samo da bi stvorilo veću nesigurnost na cestama i ugrozilo vozače već u isto vrijeme smanjuje inicijativu kod mladih da uopće postanu vozači jer znaju da će ih se maksimalno eksploatirati, a plaća nije dovoljna da bi pristali na to.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.