Super moderne, veoma snažne, odlično naoružane i skoro sasvim nečujne – takve su nove ruske podmornice koje će uskoro ploviti svjetskim morima. Prva podmornica razreda 'Borei', nazvana Vladimir Monomakh prvi put je zaplovila morem u najvećem ruskom brodogradilištu Semash blizu Severodvinska i tako započela seriju testova, koji će trajati sve dok ne postane potpuno funkcionalna i spremna za operacije. Izgradnja te podmornice, treće u svojoj klasi, trajala je skoro šest godina i počela je 19.ožujka 2006. godine kada su ruski podmorničari slavili 100-tu obljetnicu postojanja podmorničke flote Rusije.
Karakteristike pomenute podmornice veoma su impresivne. Duga je 170 metara i široka 13,5 metara, može zaroniti 450 metara duboko ispod 14.720 tona vode. Kreće se brzinom od 29 čvorova (54 kilometara na sat), a u njoj boravi 107 mornara, od toga 55 oficira. Naoružana je sa 16 – 20 novih interkontinentalnih raketa 'Bulava' (NATO klasifikacija SS-NX-30) na čvrsto gorivo s više bojevih glava od 150 kilotona kilotona, koje mogu probiti bilo koji proturaketni štit, kao i sa šest torpednih cijevi kalibra 533 mm. Ova strateška podmornica može se pohvaliti i novom generacijom nuklearnog reaktora, koji joj omogućava da se zaroni u more i do 480 metara dubine.
Energija nuklearnog reaktora upotrebljava se i za proizvodnju kisika, zbog čega podmornica može tri mjeseca ostati ispod vode i u 'automatskom' režimu rada. Inženjeri su posebnu pažnju posvetili smanjenju buke, tako da je podmornica gotovo nečujna u usporedbi s prethodnim generacijama sličnih podmornica. Njene rakete su prvi put uspješno testirane 27. kolovoza 2011. godine, kada je isproban i maksimalan domet projektila. Tada je raketa 'Bulava' preletjela 9.300 kilometara za samo 33 minute i na kraju pala na predviđeno mjesto u Tihom oceanu. Kako se nikada više ne bi ponovila tragedija ruske podmornice 'Kursk' od 12. kolovoza 2000. godine, sve podmornice razreda Borei opremljene su 'plivajućom kapsulom', u koju se - u slučaju nesreće - može smjestiti cijela posada.
Prva podmornica iz Borei klase 'Yuri Dolgoruky', čija je izgradnja počela 1996. godine, nedavno je uspješno završila program testova i time i službeno postala dio ruske mornarice. Troškovi izgradnje prve od pomenutih podmornica ocjenjuju se na oko 770 milijuna američkih dolara, a troškovi izgradnje narednih podmornica biće svakako manji.
Još jedna podmorica iz iste klase, krštena 'Aleksandar Nevski', upravo se nalazi na testiranju, a u izgradnji je još jedna podmornica 'Aleksandar Nevski', koja će imati još bolje karakteristike i naoružanje.
U narednih osam godina Rusija planira izgradnju 10 podmornica ove klase. Ruski predsjednik Vladimir Putin najavio je znatno proširenje ruske mornarice i istaknuo da će se do 2020. godine izgraditi 51 novi ratni brod i 24 podmornice. 'Imamo veliki potencijal za morsku nuklearnu snagu, a do 2020. godine ta sila će se znatno osnažiti sa osam novih podmornica Borei klase', rekao je Putin i podvukao da je ruska mornarica glavni instrument 'čuvanja nacionalnih i ekonomskih interesa'.
Ukupno je planirano da bude potrošeno 140 milijardi USD na 'širenje pomorske nuklearne snage'. Putin je istaknuo kako će se gotovo svi brodovi graditi u domaćim brodogradilištima i kako je cilj učvrstiti rusku poziciju kao glavnu pomorsku silu svijeta. Zanimljivo je i da je samo tri dana nakon porinuća podmornice na nuklearni pogon 'Vladimir Monomakh', treće po redu iz skupine strateških krstarećih podmornica iz klase Borei, usljedila i najava najveće ruske pomorske vojne vježbe u posljednje vrijeme.
Upravo te podmornice imaju veoma važnu ulogu u strateškoj odbrani Rusije i neposredno utječu i na mogućnosti samostalnog vođenja ne samo obrambene, nego i vanjske politike Moskve. Jer ako američki 'protivraketni štit' omogućava uspješno 'hvatanje' preostalih nuklearnih projektila, koje bi ispalila država pogođena prvim nuklearnim udarom, onda podmornice klase Borei zbog svoje pokretljivosti i velikog dometa dramatično smanjuju takvu mogućnost i time daju doprinos 'ravnoteži straha', kako nuklearno oružje zaista nikada ne bi bilo upotrebljeno.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.