Tamara de Lempicka - art déco slikarica koja je živjela svoj ideal uzvišene, senzualne i moderne žene, a Hollywood ju je zvao "barunica s kistom"
Slikarica Tamara de Lempicka često je govorila: "Nema čuda, postoji samo ono što možeš učiniti sam", a njezin životni put dokazuje da je bila prava samostvorena progresivna žena.
Njezin prepoznatljivi stil i doprinos svrstavaju umjetnicu među najznačajnije predstavnike estetike art décoa, a zahvaljujući svojim smjelim slikama, bila je u središtu mainstreama tih ludih dvadesetih i tridesetih. S obzirom da art déco danas živi kroz još jedan nostalgični povratak, ali uzimajući u obzir i novi val afirmacije žena, slikarstvo Tamare de Lempicke ponovo je u trendu, te popratno, interes oko njezine uzbudljive životne priče. Otkrijte kakvo je to bilo vrijeme, kroz umjetnost i imidž ove umjetnice koja savršeno odražava doba art décoa!
Lempickin rad neraskidivo je povezan s njezinim načinom života. Njezina umjetnost 1920-ih i 1930-ih bila je usmjerena na portrete društvene elite Europe i SAD-a, često senzualne ženske figure, idealne za naručitelje iz visokog društva kojem je i sama pripadala. Kad je sa suprugom iz Europe emigrirala u SAD, zvali su je "barunica s kistom" i Hollywood ju je obožavao.
Slike na prvi pogled zadivljuju svojim karakterističnim elegantnim stilom, blistavim bojama i dramatikom, ali skrivaju i duboki smisao autorice za promatranje ljudi i svijeta. Idealizirane su to figure istaknutih ljudi, uključujući pisce, umjetnike, znanstvenike, pripadnike istočnoeuropskog plemstva u egzilu. Bila su to uglavnom gospoda od statusa, no zapravo su najčešći i najzanimljiviji motivi bile njihove lijepe žene sanjivih pogleda, ili druge, poznate i nepoznate Lempickine muze. Treba spomenuti još i njezine motive mrtve prirode, slike koje sugeriraju slične, ugodne emocije.
Njezini su portreti i aktovi izvanredno uokvirene kompozicije, često prikazane u kombinaciji s industrijskom pozadinom koja asocira na napredak. Njegovala je kanon klasične ljepote u kombinaciji s modernim slikarskim pristupom. To što je ugodno oku, ljudima se sviđalo!
Odgojena u dobrostojećoj obitelji, imala je usađeni smisao za samopromociju, ali i kontrolu. Element te kontrole bilo je njezino samostvaranje kao umjetnice i žene - uzvišene, moderne i bogate. Od eminentnih modnih fotografa je naručivala fotosesije, kako bi imala željene materijale za objave u tisku. Odijevala se i ponašala u maniri filmskih diva. Pazila je na svaki detalj, jako si je voljela ugađati, znala je da želi biti dio društvene kreme i znala je kako se to radi.
Žena koja je izmislila samu sebe!
Danas je teško provjeriti neke od manipulacija sa vlastitom biografijom ove osebujne umjetnice, sve zbog stvaranja legende o samoj sebi. Vjeruje se da je krivotvorila svoj rodni list, pa navodi Varšavu kao mjesto rođenja, iako je vjerojatno u pitanju Moskva ili Sankt Peterburg. Sve je to tada bio dio Ruskog Carstva. Kao godinu rođenja navela je 1898., no vjeruje se da je rođena 1895. godine, i to kao Tamara Rosalia Gurwik-Górska (negdje se navodi kao Maria Gorska), a kasnije mijenja ime u Tamara Łempicka ili Tamara de Lempicka. Ime se pravilno izgovara točno tako, slavenski, kako i piše.
Tamara de Lempicka (izvor: WikiMedia) Zna se da je njezina majka potjecala iz poljske obitelji pripadnika kulturne i trgovačke elite, a otac je bio bogati ruski Židov. Židovsko je porijeklo marljivo prikrivala, što opet ne čudi previše s obzirom na okolnosti u Europi između dva velika rata. Otac je rano nestao iz obiteljskog života, pod okolnostima koje su za nju čitavog života bila bolna i nerazjašnjena tajna. Vjeruje se da je otac počinio samoubojstvo, premda je ona uvijek navodila da su se roditelji rastali. Školovana je u švicarskom internatu. O njoj su brinuli baka, teta, stric... koji su joj pokazali čari aristokratskog načina života.
Premda je bilo sasvim jasno da je u kasnijem životu dekadencija bila dio njezinog imidža i da nije skrivala brojne afere, izvjesno je da su neke od tih pričica barem malo "začinjene", samo da bi se digla prašina, samo da bi bilo uzbudljivije, senzualnije, dramatičnije. Na kraju, u takvoj su maniri i njezine predivne slike!
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.