X
VELIKA AKCIJA: Od jeseni do jeseni - 1 godina pretplate za  75 €  50 €!
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Alternativna goriva: Pokretači održivog razvoja planeta Zemlje

PIŠE:
Objavljeno:

Korištenje fosilnih goriva iliti neobnovljivih izvora energije tijekom 20. stoljeća doseglo je svoj vrhunac. Posebice nafta i ugljen su eksploatirani do krajnjih granica. Njihovo korištenje se i dalje nastavlja međutim sve više jača svijet kod stanovništva diljem svijeta kako tako više ne može. Zagađenje okoliša, vode i zraka, narušenje zdravlja ljudi, klimatske promjene, efekt staklenika, kisele kiše su neki od osnovnih razloga zašto korištenje fosilnih goriva nije prihvatljivo na dugi rok. Zato se u novije vrijeme sve više pokušavaju pronalaziti alternativna rješenja.

Održivi razvoj je razvoj koji podrazumijeva korištenje resursa kako bi se zadovoljile potrebe sadašnjih generacija uzimajući u obzir potrebe budućih generacija. Pod održivim razvojem definitivno spada i korištenje alternativnih goriva odnosno goriva koja se dobivaju iz alternativnih izvora energije, a predstavljaju zamjenu benzinskom i dizelskom gorivu.

Problemi u prometu izuzetno negativno utječu na zdravlje ljudi, okoliš i prostor. Svatko od nas je barem jednom doživio negativno iskustvo zbog udisanja smrada ispušnih plinova, buke vozila, nedostatka zelenih površina u gradovima za rekreaciju i sl. Jedno od rješenja kako ublažiti takva iskustva, odnosno prometne sustave (osobito cestovni) učiniti održivim, primjena je alternativnih goriva. Upravo alternativa goriva se mogu smatrati pokretačima održivog razvoja planeta Zemlje budući da posjeduju neslućene potencijale koje tek treba implementirati. Vodik, alkohol, biodizel, bioplin i druga goriva mogu značajno smanjiti prostorne, prometne, gospodarske i društvene probleme današnjice.

Ukapljeni naftni plin (UNP)
Ukapljeni naftni plin (LPG - Liquefied Petroleum Gas) najvažnije je plinsko alternativno gorivo. UNP je porijeklom fosilno gorivo kao i benzin i zapravo je nusprodukt u procesu destilacije sirove nafte. Zbog toga njegova proizvodnja nadmašuje potražnju i njegova cijena je veoma niska. Zanimljivo je da je i benzin nekad bio nusprodukt u destilaciji dok se nije počeo masovno koristiti u automobilima. UNP ima izuzetna ekološka svojstva. Izgara potpuno i bez dima, čađe, neugodnih mirisa te bez sumpornih spojeva te je zbog toga ekološki prihvatljiviji od ostalih fosilnih goriva (osim prirodnog plina). Na gradskim cestama, prosječno jedno vozilo na dizel gorivo emitira istu količinu krutih čestica kao 120 vozila na UNP i isto dušičnih oksida kao 20 vozila na UNP. UNP je mješavina ugljikovodika i po sastavu je identičan plinu koji se koristi u plinskim bocama za kućanstva. Sastoji se većim dijelom od propana i butana uz male koncentracije drugih ugljikovodika. Osnovna karakteristika ove smjese plinova je da su pri atmosferskim uvjetima u plinovitom stanju, a pri malom povećanju tlaka prelaze u tekuće stanje. Pritom se volumen smanjuje za čak 270 puta. Takva osobina omogućuje lakšu opskrbu i prijenos plina u uvjetima u kojima ne postoji plinovod za geografski nepovoljna područja. Stoga se transport UNP-a može odvijati pomoću željezničkih i autocisterni, brodova i cjevovodima.

Stlačeni prirodni plin (SPP)
Stlačeni prirodni plin (CNG - Compressed natural gas) je prirodni plin u plinovitom stanju stlačen na tlak od 220 bara pri 15 stupnjeva celzijusa koji se koristi za pogon motornih vozila kao alternativno gorivo. Stlačeni prirodni plin je gorivo koje danas nudi najbolji kompromis između ekoloških karakteristika, dostupnosti energetskih resursa i tehnološkog razvoja. Zbog jednostavnog kemijskog sastava i emisije ispušnih plinova su manje u odnosu na ostala goriva. SPP je puno ekološki prihvatljiviji i jamči znatno čišće izgaranje, a njegove prednosti kod vozila očituju se u nižim troškovima održavanja, duljem životnom vijeku motora i značajnim uštedama u cijeni goriva u odnosu na dizel i benzin. SPP ima vrlo čisto sagorijevanje što znači da nema nazočnosti ugljika i kiseline u ulju motora. SPP predstavlja jedno od najčistijih fosilnih goriva. Kad bi usporedili stlačeni prirodni plin s benzinom dolazimo do podataka koji govore o znatnom smanjenju dušičnog oksida, ugljik dioksida i sumpor dioksida.

Ukapljeni prirodni-zemni plin (UPP)
Ukapljeni zemni plin je u tekuće stanje pretvoren pomoću rashlađivanja kako bi se lakše prevozio. To je pročišćeni zemni plin kojemu je u međunarodnom prometu skraćen naziv LNG - Liquefied Natural Gas. Kako bi se ekonomično, brže i lakše prevozio tamo gdje nema plinovoda, zemni plin se ukapljuje. U procesu ukapljivanja volumen plina se smanji 614 puta u odnosu na volumen pri normalnim uvjetima. Taj postupak se obavlja u LNG terminalima. UPP ima energetsku gustoću dvostruko veću od SPP-a. Posebno su konstruirani kriogenski pomorski brodovi (LNG carrieri) i kriogeni cestovni kamioni za transport ukapljenog prirodnog plina. Tankeri prevoze LNG iz zemalja poput Alžira, Katara i Indonezije u zemlje koji traže taj energent kao što su Japan, Južna Koreja, Tajvan, Španjolska, Francuska. UPP se može koristiti u motorima s unutarnjim izgaranjem. Trenutno je u ranim etapama da postane mainstream gorivo. Testiran je za kamione koji voze po cestama, van cesta, brodovima i vlakovima. Postoje problemi sa spremnicima goriva i isporukom goriva u motor, ali usprkos tim problemima uporaba LNG-a kao goriva za transport je počela.

Bioplin
Bioplin je plinovito gorivo koje se proizvodi od biomase, tj. od razgradivog dijela otpada koje se može pročistiti do kakvoće prirodnog plina kako bi se upotrebljavalo kao biogorivo. Bioplin se smatra obnovljivim izvorom energije, a predstavlja plinovito gorivo dobiveno anaerobnom fermentacijom (bez prisutnosti kisika) odnosno razgradnjom organskih tvari (biootpad s farmi, biootpad iz komunalnog otpada, kanalizacijski mulj, ostaci iz prehrambene industrije, itd.). Najmanji postotak dobivenog bioplina dobiva se iz industrijskog otpada, a dobivena energija približno je jednaka iz poljoprivrednog otpada te otpada iz odlagališta.

Vodik
Vodik se kao gorivo može koristiti na dva načina: izgaranjem u motorima s unutarnjim izgaranjem ili kao gorivo za gorive ćelije koje proizvode električnu energiju te tako pokreću elektromotore u vozilima. Problemi s vodikom su smještaj spremnika te zahtjevi za pothlađivanjem i brtvljenjem. Konceptni automobili na vodik garantiraju doseg od 700 km. Vodik je svakako najbolje gorivo po pitanju štetnih plinova jer ih uopće ne stvara. Ispušni plin kod vozila na vodik je vodena para. Problemi kod primjene vodika su standardni: visoka cijena vozila, nedostatak infrastrukture za proizvodnju i punjenje vodika i sl.

Alkoholi
Alkoholi su kao alternativna goriva za cestovna motorna vozila do sada bili predmet mnogobrojnih istraživanja s tehničko-tehnološkog, ekonomskog i ekološkog stajališta. S ekonomske strane metanol (vrsta alkohola) ima mnogobrojne prednosti kao alternativno gorivo. Upotreba etanola kao goriva može se upotrebljavati za motore s unutarnjim izgaranjem samostalno ili u obliku aditiva u smjesi s benzinom. Smanjenje zagađenja zraka se postiže na način da se benzin i etanol miješaju u različitim omjerima. Prednost etanola leži zapravo u njegovom podrijetlu, točnije etanol je potencijalno održiv izvor energije zbog činjenice da je proizveden iz uroda šećerne trske ili kukuruza.

Najvažniji primjer je Brazil koji ima strategiju pogona motornih vozila utemeljenu na alternativnom gorivu i kao takav je proglašen najuspješnijim projektom alternativnog goriva na planetu Zemlji. Brazil proizvodi svoj bioetanol iz šećerne trske. Brazilci proizvode vlastite automobile koji se pokreću na benzin ili alkohol i na taj način imaju održiv prometni sustav koji manje ovisi o uvozu nafte. Brazil može uzgajati toliko trske zbog goleme površine teritorija i ogromnih površina na kojima šećerna trska raste. Još je 1976. u Brazilu uvedena obvezna upotreba miješanog goriva u vozilima i danas se na gotovo svakoj benzinskoj crpki može kupiti benzin i alkohol. U preko 90% lakih vozila u Brazilu može se točiti čisti alkohol, čisti benzin ili za Brazil standardno gorivo E25 ili E20 koje ima 25% odnosno 20% alkohola u odnosu na benzin. Cijena alkohola na benzinskim postajama je otprilike dvostruko manja od cijene benzina.

Biodizel
Biodizel ima sličnosti s alkoholom jer se proizvodi iz biljnog ulja koje se može dobiti od nekoliko poljoprivrednih kultura: suncokreta, uljane repice ili soje. Biodizel je gorivo dobiveno iz bioloških izvora, a može se koristiti u nemodificiranim dizelskim motorima kao zamjena za plinsko ulje. Također veliki broj novih motora može koristiti čisti biodizel bez posljedica. Bolje sagorijevanje biodizela u odnosu na klasični dizel rezultat je većeg sadržaja kisika. Mnogi su razlozi za korištenje biodizela: manje zagađenje okoliša, 50% čišća emisija ispušnih plinova, smanjena prisutnost ugljikovog dioksida, manji troškovi radi manje cijene goriva. Osim toga se smanjuje trošenje pumpe visokog pritiska i omogućuje motoru duži vijek trajanja.

Zaključak
Istaknute karakteristike svih alternativnih goriva su izuzetne i svakako prihvatljive većini populacije. Zato je razumljivo zapitati se hoće li ukapljeni naftni plin, bioplin, biodizel i ostala goriva istisnuti benzin i dizel? U bližoj budućnosti, nažalost, neće. Autoindustrija je usko vezana s naftnom industrijom, a u interesu obje industrije je da se što duže koriste konvencionalna goriva. Autoindustriji se više isplati proizvoditi skuplje motore na benzin nego prijeći na proizvodnju vozila na alternativna goriva. Korištenje alternativnih goriva u većem obimu počet će se koristiti kada tako odluče političke, industrijske i ekonomske elite. Alternativna goriva prestat će biti alternativna tek kad tako odluče centri moći. Nažalost, takva odluka bit će donesena ne zbog ekologije i zdravlja ljudi već zbog stjecanja profita.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.