Strava.
1. svibnja ove godine, dan nakon što je njujorška policija uz pomoć šok granata upala u zgradu u kojoj su se zabarikadirali propalestinski prosvjednici na kampusu Sveučilišta Columbia, prof. Rashid Khalidi otišao je do jedne od kapija sveučilišta razgovarati s demonstrantima. U avijatičarskim sunčanim naočalama i s megafonom, povjesničar je izgledao kao da je u svom elementu.
“Kada sam bio student 1960-ih, govorili su nam da nas vodi 'hrpa vanjskih agitatora', političara čijih se imena danas nitko ne sjeća. Bili smo savjest ove nacije kada smo se suprotstavili Vijetnamskom ratu i rasizmu,” rekao je okupljenima, dodajući da, “danas odajemo počast studentima koji su se 1968. suprotstavili genocidnom, nezakonitom, sramotnom ratu... I jednog dana ono što naši studenti imaju učinjeno ovdje obilježit će se na isti način. Oni su – i bili su – na pravoj strani povijesti.”
Khalidi je opisan kao najznačajniji palestinski intelektualac svoje generacije, kao nasljednik Edwarda Saida i kao istaknuti živući povjesničar Palestine. Prošlog mjeseca otišao je u mirovinu s Columbije nakon 22 godine, tijekom kojih je također uređivao ili suuređivao Journal of Palestinian Studies. U svojoj knjizi iz 2020. “Stogodišnji rat Palestini” sažeo je sukob kroz šest “objava rata” Palestincima. Izraelski čitatelji neke od opisanih događaja ne bi smatrali ratovima – Balfourovu deklaraciju i sporazume iz Osla, na primjer.
Objavitelji ratova – Britanija, Sjedinjene Američke Države i, prije svega, Izrael – opisani su kao moćni tlačitelji koji su opetovano grubo napadali Palestince i ukidali im prava. Govorimo li opet o Palestincima koji "utonu u vlastitu viktimizaciju" (prema riječima Khalidija, koji je dobro svjestan ove kritike, u knjizi), ili o drugačijoj perspektivi na tu temu? Sudeći po prodaji knjige, njegova poruka nailazi na prijemčive uši. Nakon 7. listopada katapultirao se na listu najprodavanijih knjiga New York Timesa i tamo ostao gotovo uzastopno ukupno 39 tjedana.