Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja
Kultura igranja

Evolucija RPG-a kroz ulazak u zonu umjetne inteligencije i duboke mašte: Od tekstualnih avantura do uspješnog prespajanja Skyrima sa ChatGPT-om - bliska budućnost ovog žanra bit će fascinantna

FOTO: Scena iz Skyrima i ChatGPT rasprava
PIŠE: Objavljeno: 6

Stojiš na livadi. Ispred tebe je poljska kuća. Iza tebe šuma. Kasno je popodne. Što ćeš učiniti?
- "Idi naprijed".
Nalaziš se ispred kuće. Vrata su zaključana i izgleda da nitko nije živio ovdje već neko vrijeme. Pored vrata je prozor.
- "Pogledaj kroz prozor".
Gledaš kroz prljavi prozor, ali unutar kuće je mrak i možeš razaznati samo siluete.
- "Razbij prozor"...

Zvuči vam poznato? Naravno, da bi vam ovakvo što probudilo nostalgiju vjerojatno trebate prijeći prag barem 40-e ili ste pak entuzijast za retro zabavom. Ako vam pak ova poviše fiktivna konverzacija izgleda pomalo čudno onda valja spomenuti da se radi o primjeru interakcije u sklopu računalne "tekstualne avanture".

Što je pak to? To su bile krajnje rudimentarne video igre s naglaskom na istraživanje i pustolovinu, ali prije bilo kakve moderne grafike, zapravo... prije bilo kakve grafike! Bile su, kako im i sam naziv kaže, posve tekstualne.

Pred vama je monitor (možda čak i crno-bijeli, ili onaj sa specifičnom zelenom nijansom kakve se može vidjeti kod terminala u pustošima "Fallouta"!) i neko vrlo staro računalo. Možda stari Apple ili neki od prvih kućnih IBM-ova. Pričamo o vremenu prije "naprednih" računala kao što su bili Commodore 64 i Amiga jer ona su već imala grafiku.

Dakle, igra je bila posve tekstualna, ali taj njezin naizgled veliki hendikep zapravo je prisiljavao i developera i igrača da maksimalno upregnu maštu. Kvaliteta "tekstualne avanture" mjerila se u tome koliko je ista bila u stanju svojim opisima uvući vas u priču, kao neka uzbudljiva knjiga, ali ovo je bilo još i bolje.

Ovo je, teško je danas to i zamisliti, u ono vrijeme bila prava budućnost. Vi ste imali mogućnost komunicirati s igrom, odnosno sa svijetom koji se krio s druge strane ekrana. Kroz tekstualnu formu, sličnu onoj putem koje možete ostaviti komentar ovdje, slali ste upute i zahtjeve "stroju" u nadi da će vas poslušati.

Radnja se obično razvijala tako da bi vam se tekstualno detaljno opisala situacija, recimo gdje se nalazite, što je sve oko vas. Kao da slijepcu opisujete situaciju oko njega. Vi zatim možete provoditi interakciju s vašom okolinom. Recimo kod primjera u uvodu mogli biste napisati "razbij prozor" na što bi vam pak igra uzvratila sa: "Snažnim udarcem lupate o staklo koje se lomi i pada svuda oko vas. Ozlijedili ste ruku, ali prozor je razbijen".

To bi već bila odlična povratna informacija jer bi obično značilo da ste pogodili što vam je činiti iduće. No, češće od toga bi vam se vratila poruka poput "ne mogu to učiniti" ili "ne razumijem komandu".

Pošto su prve igre bile tekstualne velik trud je ulagan u to da naslovnica pakiranja bude što atraktivnija te da što bolje predstavlja svijet u koji igrač kreće.

Naime, iako smo na prvu naivno mislili kako imamo beskonačnu slobodu interakcije, da možemo unutar igre napraviti što god želimo, brzo postaje jasno da nije baš tako. Stvar je u tome da je igra već unaprijed determinirana, sve potencijalne opcije su zapisane u sam program i mogućnost nekakve dodatne kreativnosti bila je mala.

I tekstualne, kao i kasnije grafičke avanture, najčešće su bile linerane što pak znači da ste probleme morali riješavati redom - A, B, C... Ipak, bilo je uzbudljivo tragati za tim rješenjima. Recimo u ovom našem izmišljenom primjeru možda cilj ni nije bio razbiti prozor već otići iza kuće i tamo pronaći skriveni ulaz koji vodi u podrum u kojem se pak krije... (vrlo brzo bi mogli smisliti scenarij za novu tekstualnu avanturu!).

Bilo ih je mnogo, a neke su ostale zapamćene kao klasici, recimo "Lurking Horror" (na temu Lovecraftovih priča), "Zork", "Colossal Cave Adventure" (iz 1976. godine! Smatra se prvom tekstualnom avanturom)...

"Colossal Cave Adventure" na računalu PDP-11/34

Zanimljivo je da iako se radi o vrlo starom žanru, tekstualne avanture proizvode se i danas, naročito od strane entuzijasta te postoji cijela zajednica oko njih (postoji i Reddit podforum posvećen tekstualnim avanturama).

Naravno, razvojem tehnologije stigle su naprednije verzije - grafičke avanture. To je bila velika revolucija o kojoj smo već ranije pisali.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
6 mjeseci
45 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
7.5 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 6 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Izaberi
Trajanje pretplate - 6 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

Najbolja opcija
1-godišnja pretplata
75 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
6.25 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.