Za vrijeme Hladnog rata događali su se razni incidenti, no vjerojatno nijedan nije bio tako čudan i drugačiji kao onaj kada je njemački tinejdžer Mathias Rust preletio pola Europe te je malim zrakoplovom Cessna 172 sletio u Moskvu pokraj Crvenog trga 1987. godine!
Priča svakako spada u kategoriju "vjerovali ili ne", no u to vrijeme bio je to incident koji će u neku ruku odrediti čak i sudbinu Sovjetskog Saveza! Naime, činjenica da je Rust (koji je tada imao svega 18 godina), leteći iz Helsinkija, uspio ne samo ilegalno ući u zračni prostor SSSR-a, već doći "u jednom komadu" sve do Moskve, razotkrila je ogromno rasulo koje je tada vladalo u redovima sovjetske vojske - taj incident je tada pak iskoristio Mihail Gorbačov te je otpustio velik broj visokih vojnih dužnosnika, što mu je pak olakšalo provesti svoj program reformi, a znamo kako su njegove reforme u SSSR-u završile: tako da je završio i SSSR.
Osvrnimo se detaljnije na ovu fascinantnu priču... 18-godišnji Rust bio je, dakako, još uvijek vrlo neiskusni pilot sa svega 50 sati letačkog iskustva. Osim što je bio dijete Hladnog rata bio je i, što će kasnije potvrditi i novinari koji su razgovarali s njime, "pomalo čudan". Jednog dana mu je sinula ideja da će on svojim letom izgraditi "most" između Istoka i Zapada te na taj način smanjiti napetosti koje su tada vladale. Smiona ideja, ali u svojoj suštini to je bilo ravno samoubojstvu! Kako je mislio da može proći sovjetsku protuzračnu obranu? Je li uopće mislio? U svakom slučaju, nevjerojatan niz događaja doveo je do toga da je Rust uspio u svom naumu.
13. svibnja 1987. iznajmio je spomenutu malu Cessna 172 (jednomotorni avion s četiri sjedišta, visokokrilac - najpopularniji je kao školski zrakoplov) u Uetersenu, kod Hamburga na sjeveru Njemačke, odnosno tadašnje Zapadne Njemačke. Ovaj specifični avion bio je modificiran na način da je "višak" sjedala uklonjen i na njihovo mjesto su postavljeni dodatni spremnici za gorivo.
Proveo je 2 tjedna leteći diljem sjeverne Europe, posjetio je i Farske otoke, čak i Island, sve s ciljem pripreme za svoj veliki pohod o kojem je razmišljao od početka. 28. svibnja došao je u Helsinki te je tamo napunio gorivo. Kontroli leta rekao je kako ide za Stockholm te je poletio u 12:21. Odmah nakon zadnje komunikacije s kontrolom leta okrenuo je svoj avion... prema Rusiji.
Kontrola leta pokušala je stupiti s njime u kontakt, ali se Rust više nije javljao. Nestao je s radara i u Helsinkiju su pretpostavili da je došlo do nesreće te je odmah organizirana i potraga. No, dok su Finci angažirali obalnu stražu s ciljem potrage za srušenom Cessnom, Rust je već letio iznad Baltika, ušavši u zračni prostor Sovjetskog Saveza iznad Estonije skrećući ravno prema Moskvi...
U 14:29 pojavio se na radarima sovjetske protuzračne obrane. Pokušali su s njime stupiti u kontakt, ovaj se opet nije javljao - zbog toga je označen kao neprijateljski vojni zrakoplov te mu je dodijeljen i broj: 8255.
Sovjetska protuzračna obrana, sustavi raketa zemlja-zrak, prate ga neko vrijeme, no zbog birokracije, zamršene procedure ili nečeg trećeg, ne uspijevaju dobiti odobrenje za ispaljivanje raketa i rušenje. No, sva protuzračna obrana sada je na visokom stupnju pripravnosti, a vojska šalje dva lovca s ciljem presretanja. U 14:48 sovjetski vojni piloti imaju vizualni kontakt te potvrđuju kako je riječ o malom sportskom avionu. Pošto ni oni ne mogu stupiti u kontakt s njime, traže dopuštenje za obaranje istog - ali dopuštenje ponovno ne dolazi. Zahtjevi se negdje gube u zapovjednom nizu, a Rust nastavlja svoj put dalje.
Uskoro lovci gube vizualni kontakt s Rustom, a on im čak nestaje i s radara. Postoje spekulacije da je možda čak negdje i nakratko sletio jer će mu do Moskve trebati više no što bi trebalo.
Protuzračna obrana je još nekoliko puta uočila Rusta na radaru, no konfuzija je bila velika. Naime, sama sovjetska protuzračna obrana upravo je u to vrijeme reformirana na način da je podijeljena u nekoliko okruga što je trebalo olakšati upravljanje, no stvorilo je zapravo kaotičnu situaciju među časnicima koji su bili zaduženi za praćenje - u stvarnoj situaciji, kao što je bila ova, više nisu znali tko prati što, gdje počinje, a gdje završava koji okrug... Nadalje, u jednom trenutku su greškom sav zračni promet na ovom prostoru označili kao "prijateljski", pa tako i Rustov, a onda je nastala dodatna konfuzija po pitanju određivanja koji je Rustov avion zapravo bio.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.