Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Frekvencija slavenske duše i pet noći njene obnove u Areni Zagreb: Aleksandra Prijović kao fenomen u širem kontekstu društva, glazbe, unutarnjeg carstva i genetike

PIŠE: | Foto: YouTube
49Objavljeno:

Ako ćemo govoriti o Aleksandri Prijović i njezinom spektakularnom nizu od pet rasprodanih zagrebačkih Arena prvo je potrebno donijeti odluku o tome koliko daleko zapravo želimo ići. Pristajemo li na to da od "samo glazbe" idemo u osvrt koji će sa sobom morati povući puno više? Jer to lako može zvučati pretenciozno, čak i pogrešno, ako si dajemo da vidimo nešto čega tamo možda nema. Ali u ovom slučaju čini se da ima.

Aleksandra Prijović je mlada glazbena zvijezda rođena 1995. u Somboru, a nakon toga odrasta u Hrvatskoj i Srbiji, odnosno u Belom Manastiru i Bačkoj Topoli. Za one koji nisu pomno pratili njenu priču, a tu spada i autor ovog teksta, Prijović se vjerojatno istaknula tek nakon senzacionalne objave da je rasprodala čak pet zagrebačkih Arena u nizu, što znači da će je u pet noći vidjeti preko 100,000 ljudi (večeras se održava njen zadnji, 5. koncert).

Ta vijest sama po sebi privukla je pažnju mnogima. Nije li dotična tek "jedna od" glazbenih zvijezda žanra koji nosi razne nazive, od narodnjaka do "cajki"? Zauzimajući ili pozitivan ili negativan stav oko takve glazbe, baš svima je postalo jasno da ista ima ogromnu prodornu moć. Desetljećima se već, naročito u Hrvatskoj, vodi polemika oko toga kako i zašto "narodna glazba" toliko zavodi publiku, naročito mlade ljude. Mora se reći, narativ je ponekad poprilično arhaičan i zvuči kao moralna zabrinutost kakva je postojala zbog njihanja Elvisovih kukova 50-ih godina. Ponekad, opet - naročito u Hrvatskoj, negativan stav proizlazi iz političkog. Narodna glazba smatra se nečim što je "uvezeno" s istoka, primarno iz Srbije, a to za neke u Hrvatskoj i danas, desetljećima nakon ratnog raspada SFRJ, predstavlja problem.

Iskreno govoreći, odnosno slušajući, glazba za koju se percipira da je "uvezena iz Srbije" vjerojatno se uvozi nešto još istočnije, jer stil, audio i vizualni, podsjeća na Bugarsku, možda još više Tursku, u nekim segmentima i Levant, srednju Aziju...

Neki vole glazbi pristupati intelektualno i samim time narodnjaci bivaju smješteni u zadnju ladicu. Jasno, nema tu Boba Dylana, nema Davida Bowiea. Pjesme su većinom "na isti kalup" - dramatično, poput scena iz sapunica, propale ljubavi, požuda, osveta... generalno "bazične" ljudske emocije.

Ali što to onda govori o pet rasprodanih Arena u Zagrebu? Je li ovaj fenomen, kakav se u glazbeno-scenskom smislu nije vidio još od raspada SFRJ, potvrda generalne degradacije "glazbenog ukusa"? Je li ovo nazadovanje u nekom smislu? Zapravo i nije. Pokušaj da se ova pojava tako olako protumači i odbaci ne samo da je pogrešan već je možda plasiran s predumišljajem.

Hrvatska je zemlja koja ima svoje posebnosti, posebnosti koje bi se nekad moglo nazvati i paranojama, a nekad i percipiranim obvezama. Hrvatska, ona njena kvazi-intelektualna jezgra, sebi voli stavljati breme diferencijacije između Istoka i Zapada, "Bizanta i Vatikana". Neki bi voljeli reći da je Hrvatska "bastion" zapadnog svijeta, odnosno zadnji bastion na rubu zapadnog svijeta, ali ipak zapadnog. U tom smislu pet noći "Prije", kako odmila zovu Aleksandru Prijović, izaziva određenu nervozu i nelagodu kod istih. Skoro da je se percipira kao Trojanskog konja, a njene obožavatelje kao petu kolonu.

Vrlo pogrešan način gledanja na jedan fenomen koji upravo traje. Aleksandra Prijović je simbolika nečeg znatno šireg. Ona je kulminacija jednog skoro pa nezaustavljivog osjećaja koji se Balkanom giba po inerciji. Ona jednostavno predstavlja savršeno dorađenu verziju svih elemenata od kojih je ovaj fenomen sada sastavljen.

Aleksandra Prijović u isto vrijeme obuhvaća "svjetsku" produkcijsku razinu, besprijekoran vizualni identitet, mainstream privlačnost i povrh svega toga, odnosno kroz sve to - "dušu slavensku". Ovaj zadnji "sastojak" je, dakako, ključan. On je skoro pa genetski uvjetovan i hvata za ruku na nekoj dubljoj osnovi koja je plemenska.

Slavenski narod, podijeljen u tri velike zemljopisne cjeline, ima svoje karakteristike. Istočni Slaveni - Rusi, Ukrajinci, Bjelorusi... međusobno su slični, nama možda ipak nekako "hladni". Jasno, tu je odmah ono emotivno prepoznavanje, ista opijenost pjesmom, tragedijom, pričama o sudbini, ali istočni Slaveni to čine na jedan možda nama dramatičniji stil kojem nedostaje vrućine i eksplozivnosti. Zapadni Slaveni - Poljaci, Česi, Slovaci - već imaju više od tog jednog optimizma kojeg prepoznajemo kod sebe, ali i tu centralnu prizemljenost koja nama ponekad nedostaje. I na kraju imamo južne Slavene koji su proveli dugi niz godina odvojeni od ostatka "plemena" - između nas i njih prepriječio se veliki bedem Rumunjske, Mađarske i Austrije, susjednih svjetova s kojima na toj dubokoj i intuitivnoj osnovi nemamo toliko zajedničkog.

Ali među južnim Slavenima prepoznavanje nastupa odmah. Grad Zagreb u zadnjih nekoliko godina je zaista postao "melting pot" brojnih kultura zbog dolaska velikog broja migranata iz raznih dijelova svijeta. To može biti odlična prilika za upoznavanje raznih kultura, naročito sa susretljivim taksistima iz Nepala, Indije, Iraka... Ali s druge strane vozač koji je stigao iz Makedonije ili Srbije ne doima se kao netko iz "strane države". I nije samo stvar jezika, način razmišljanja, komunikacija, pa čak i način osjećanja, disanja života, je često jako sličan.

Aleksandra Prijović je akter koji spaja i okuplja južnoslavensko sporazumijevanje s lakoćom jer dodaje sve one druge elemente koji su je doveli na sam vrh jedne gigantske scene gdje se toliki bore, ali nemaju sve što ima ona. A što je to točno? Prijović, a to zna svatko tko je pogledao samo neki od njenih intervjua, vrlo je draga, pristupačna, pa čak i skromna (s obzirom na slavu) mlada žena. Arogancija i ego su nešto što je nemoguće sakriti i brojni glazbenici na estradi boluju od toga. Nekima to može biti privlačno, nekima odbojno, no u slučaju Prijović njezin karakter bez sumnje "baca najširu mrežu" u koju se lovi jedan široki generacijski niz od vrlo mladih ljudi pa do onih "u godinama". Nije vulgarna, ne gleda s visoka, na pozornici se doima kao netko tko iskreno voli to što radi, a to su sve karakteristike koje publika instinktivno prepoznaje i prema njima se okreće.

U isto vrijeme Aleksandra Prijović je žena na kojoj je očito intenzivno radio cijeli tim stručnjaka, a to uključuje i njenu vanjštinu. Od lijepe djevojke kroz nekoliko godina stvorena je žena koja izgleda "savršeno" - savršeno u onom smislu da kad bi zadali nekakvom AI programu da kreira savršenu ženu u stilu "najljepše kume na svadbi", na ekranu bi izašla njena slika. Prijović ima vrlo pomno biran stil koji bi se mogao opisati kao red elegancije, red seksipila, ali to nikad ne izgleda "jeftino" (nešto s čime se ne mogu pohvaliti brojne njene kolegice u toj industriji). Tu su vjerojatno i neki estetski zahvati koji je dovode, pomni korak po pomni korak, do konačnog izgleda koji će se svidjeti najširim masama.

To je ipak generični izgled, ziheraški. Prijović nije projekt za eksperimentiranje. U svakoj od pet noći pojavljuje se kao žena za kojom će muškarci odmjereno uzdisati, a žene joj se diviti i maštati kako bi bilo lijepo biti ona. I oba spola činit će to na jedan "siguran" način, jer tako i izgleda njena publika. Ovo nije prostor za kreativni eksces ili testiranje novih granica.

Ako pogledate lica u Areni, ona su većinom ista. Mlade lijepo sređene djevojke, nerijetko po uzoru na onu koju idoliziraju, barem što se šminke tiče, odjećom su ipak konzervativnije. Mladići su pak redom uredno podšišani, ne odskaču jedan od drugog. Nije to koncert gdje je jedan glasan, drugi pijan, treći agresivan. Većina ih nema problema s viškom kilograma kao ni s viškom ideja.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
6 mjeseci
45 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
7.5 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 6 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Izaberi
Trajanje pretplate - 6 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

Najbolja opcija
1-godišnja pretplata
75 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
6.25 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.