Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja
Tema

Ogledalo mračnih posljedica i nemogućnost bavljenja uzrokom: Masakr u zagrebačkoj osnovnoj školi kao izdvojeni presedan ili kontinuitet uvoza sve strašnijih katastrofa

PIŠE: Objavljeno: 26
FOTO: Damir Krajac / CROPIX / Imago Lifestyle / Guliver Image

Najgore što se može učiniti u kontekstu medijskog prostora je tragediju koristiti u političke svrhe. Možemo se samo nadati da zastrašujući napad u osnovnoj školi jutros u Zagrebu neće biti povod za to. No, strašna vijest koja je zgrozila ne samo Hrvatsku i regiju već je obišla naslovnice diljem svijeta, mora biti povod da se kaže nešto o stanju u kojem nailazimo na ovakav grozan čin. Rasprava je to veća od politike i tiče se same egzistencije.

Danas je bio zadnji dan škole pred početak zimskih praznika. U osnovnu školu Prečko, na zapadu Zagreba, nešto prije 10 sati ujutro upao je 19-godišnjak naoružan nožem, navodno bivši učenik iste škole, te je na licu mjesta ubio jedno dijete prvog razreda dok je još nekoliko učenika ranjeno kao i jedna učiteljica.

Ovako jeziv masakr Hrvatska ne pamti, ali isti dolazi poput nekog anksioznog stezanja obruča oko svih nas. Osjećamo već dugo vremena da stvari "dolaze" i mijenjaju nam živote iz temelja, uključujući stvari koje nikada nismo željeli, nikad ih ničime odobrili. Cijeli spektar pojava, koje variraju od stranih i neprirodnih do apsolutno zločinačkih, kreću se nazaustavljivo prema nama i neumoljivo se žele integrirati u sve aspekte naših života.

U toj situaciji neće pomoći detektori metala pred školskim vratima. Neće pomoći ni cijeli niz ideja koje će iznositi u narednim danima. Neki će reći da je potrebno prepustiti riječ stručnjacima, ali nema tog stručnjaka koji može ponuditi rješenje u situaciji koja je dubinski problematična.

Mi smo smješteni u specifičnom dijelu svijeta gdje možemo promatrati svoju blisku budućnost gledajući probleme koji se gomilaju zapadnije od nas. Sve će do nas doći, ali s određenim zakašnjenjem. I to možemo samo gledati, ne možemo se pripremiti, ne možemo prevenirati takvu sudbinu, što daje poseban osjećaj nemoći - znati vlastitu budućnost, a ne moći učiniti ništa da bi je se spriječilo.

Čim se spomene pokolj u školama, čin terora koji nema usporedbe po količini traumatizacije jednog društva, prva asocijacija su tragedije po američkim školama. Brojke su poražavajuće i u stalnom porastu, zadnjih godina dramatičnom porastu.

Nije SAD taj koji "izvozi" napade po školama po ostatku svijeta, ali ti incidenti očito su uzrok nekih društvenih promjena koje se prvo događaju tamo, a zatim se preslikavaju na ostatak svijeta.

Svatko tko imalo razumije statistiku zna da se na temelju današnje tragedije u Zagrebu ne može donositi zaključak, barem ne u statističkom smislu. Ipak, nemoguće je ignorirati percepciju da je sam čin upravo ono što smo slutili da bi se moglo dogoditi i kod nas. Možda se ispostavi da je riječ o velikoj nesreći i katastrofalnom propustu zdravstvenih službi - jer mladić koji je počinio masakr navodno se liječio u obližnjoj psihijatrijskoj ustanovi, ali je pušten na slobodu - što svejedno ne umanjuje osjećaj da je ciljanje najranjivijih, školske djece, nešto što nam visi nad glavom kao Damoklov mač.

Što se tiče psihičke neuračunljivosti, jasno je da takav čin može počiniti jedino neuračunljiva osoba ili terorist. S terorizmom srećom nismo imali problema, ali uz par krivih političkih poteza i Hrvatska se lako može naći na meti.

Mogućnost da neuračunljiva osoba uđe s nožem u školu i nasrne na djecu je vrlo jasna potvrda o stanju institucija koje degradiraju paralelno s društvom.

Jedino što preostaje je borba protiv zastrašujuće normalizacije, protiv one zlokobne percepcije da tek nakon što se djecu počne ubijati po školama možemo reći da smo se "u potpunosti integrirali".

Prije nešto više od godinu dana sličan masakr, još veće magnitude, dogodio se u jednoj beogradskoj osnovnoj školi. Bila je to tragedija koja je tako duboko potresla cijelu regiju da je bilo gotovo nemoguće pomiriti se s činjenicom da maloljetno dijete može, bez obzira na sve propuste roditeljstva i institucija, pretvoriti se u masovnog ubojicu svojih vršnjaka. Ali točno to se dogodilo i jako je podsjećalo baš na primjere kakvima smo svjedočili mahom u Americi.

Nažalost tragedija u Srbiji eksploatirana je od strane pojedinih aktera u Hrvatskoj na najgori mogući način, za inter-regionalne političke obračune, za ispunjavanje kvote lojalnosti po pitanju geopolitičkog jaza koji se stvara po sredini nekoć zajedničke države. Nemogućnost nadilaženja globalnog u svrhu mira regionalnog bolna je činjenica koja potvrđuje da mir, još i više spokoj, nije moguć u datim okolnostima i lojalističkom nadmetanju prema velikim silama.

Može li takvo stanje u konačnici na mikro razini dovesti do doslovnog fizičkog stradavanja naše djece? Ako je stanje preslikano, ako je psihička degradacija nečim dodatno potaknuta, stvari su zlokobno povezane.

Ovo je ekstreman primjer, ali sve što nas okružuje su primjeri preslikavanja nižeg ranga. Gotovo da je teško imenovati modernu društvenu boljku da ista nije odraz neumoljive transformacijske sile koja odrađuje svoje promjene nad nama.

Što je s drugim katastrofama koje postaju uobičajena pojava nešto zapadnije od nas? Hoće li nas zadesiti pošast fentanila? Hoće li se po našim gradovima stvoriti kriminalna geto uporišta pod teretom nekontrolirane migracije? I kad nam se sve dogodi opet ćemo gnjev usmjeravati na posljedicu, a ne uzrok. Uzroci ostaju nedodirljivi, sacrosanct, o njima se niti ne govori, samo ih se prihvaća.

Sistem je podešen na način kao da bi se države trebale natjecati u tome koja će se bolje nositi s posljedicama. Ispada da nijednoj niti ne pada na pamet da bi puno bolje i učinkovito bilo fokusirati se na uzroke. Dakako, to je retorička konstatacija jer sistem je također podešen, do maksimuma, da nijedna država nema ni osnove za bavljenje uzrocima, to je gotovo pa nadnacionalno administrirana tabu tema.

U samoj činjenici da rasprava o tome ostaje pod ključem leži temelj svih naših kratkoročnih i dugoročnih problema. Kad se dogodi izazov ili tragedija zemlje se bave samo upravljanjem posljedicama.

U vrijeme kad smo imali pandemiju koronavirusa država se smjela baviti isključivo upravljanjem koje je odobreno. Mogla se s drugima natjecati po pitanju koliko će koja i kojom brzinom cijepiti svoje stanovništvo. Ali nije mogla birati svoj način za nošenje s uzrokom. Možda je cjepivo zaista revolucionarni spas, u što su mnogi sumnjali, ali i da jest tako postojali su stručnjaci koji su zagovarali drugačiji pristup, primjerice kratku i maksimalnu karantenu koju ni sam virus ne bi bio u stanju preživjeti. No, sama rasprava o tome ili bilo kojem drugom aspektu vezano uz tada nametnute mjere potpuno je zaobiđena, ponegdje i sankcionirana.

Isto vrijedi za svaki drugi aspekt našeg života. Uzmimo migracije. Država ostavlja da slobodno bujaju ksenofobni i rasistički sentimenti koji kolektivno razaraju psihu same nacije, ali će se neumoljivo držati isključivo usvojenih diktata da se slobodno tržište može i mora hraniti isključivo jeftinom radnom snagom, a posljedice - još jednom - bit će date na upravljanje kasnije i kad do njih dođe.

Postoji puno načina za rješavanje ovog pitanja, od određenih promjena unutar samog ekonomskog modela, do pristupa migraciji na vrlo drugačiji način koji ne bi doveo do getoizacije. Ali ništa se nikad ne uzima u razmatranje. To je do te mjere apsurdno da ispada da bi se sama rasprava u modernom društvu morala silom nametati, gotovo kao da postaje čin revolucije - ono što bi morao biti temelj slobode govora.

U Hrvatskoj smo samo ogledalo posljedica od uzroka koje nesmetano prihvaćamo. Migranti su već sad getoizirani dok dominiraju na svakom gradilištu, prolaze pokraj nas na biciklima za dostavu hrane na svakoj ulici. I svakako nije problem "vizure grada" kako bi neki to pomalo rasistički rekli, već činjenice da samo preslikavamo modus operandi koji nije naš, do te mjere kao da više ni ne postoji "naše" ili se pak "naše" stapa u neprepoznatljivu gomilu posljedica od koje pati cijeli zapadni svijet.

Je li napad na osnovnu školu "naš"? Je li potrošnja milijardi na vojnu opremu dok se sve veći broj građana guši u inflaciji "naša" volja? Je li naša sudbina mir u Europi ili pitanje dana kad će se građane početi slati na istočni front?

I da ne bi netko pomislio da je ovo borba u kojoj se nakon definiranja uzroka može sudjelovati. Ne, ne može, jer jedini "otpor" koji je saglediv u zemlji poput Hrvatske nije instalacija vlastitih modernih postavki nego okretanje tog zloslutnog ogledala naopačke. Umjesto da "biramo" degradaciju po načelima zapadnog liberalizma koji se pretvorio u anti-ljudski stroj s naizgled humanim parolama, eventualno ćemo moći birati jedino donju, prašnjavu stranu ogledala, onu koja će nam kao kvazi-rješenje dati nacionalizam prerušen u suverenitet, bogobojaznost i zaostalost kao odgovor na dekadenciju i devijacije. Migrantski geto, neobuzdano marširanje slobodnog tržišta i inicijaciju ubijanja po školama zamijenit ćemo novim mračnim dobom od strane onih koji već jako dobro slute preokret na horizontu.

Možda nije svaka zemlja takva, neke mogu imati malo više sreće pa im se dogodi nešto istinski samostalno i progresivno, nešto što iznad svega stavlja vlastite interese u specifičnom nacionalnom kontekstu, ali nemojmo se zavaravati - to nije Hrvatska. Doseg "konkretne opozicije" u datom vremenu i prostoru je normalizacija fašističkih parola, a između takvih struja svaki pokušaj naprednog humanizma lišenog uvezenih nekompatibilnosti utučen je već u početku.

U današnjoj Hrvatskoj ne postoji prostor ni za debatu kamoli opoziciju. Nije moguće zauzeti stav protiv rata u Ukrajini, za mir u Europi, koji bi u isto vrijeme osudio rusku invaziju. Nije moguće javno i glasno reći da nam se obrazovni sustav pretvorio u lakrdiju uvezenih kurikuluma jer jedini koji bi o tome pričali su oni koji bi tretirali škole više kao crkvene nego svjetovne institucije. Ne možemo osuditi potencijalnu migrantsku getoizaciju i u isto vrijeme govoriti o totalnoj eksploataciji stranih radnika koje se nerijetko tretira kao roblje.

U Hrvatskoj su racionalni stavovi postali primjeri ekstremnih kontradikcija i tu toliko toga završava.

Možemo se samo nadati da se ogledalo još nije potpuno okrenulo prema nama, da je ovaj neizmjerno tužan događaj na mirnom zapadu Zagreba samo "greška u statistici", nešto što smo slutili, ali nije još došlo u onom invazivnom stanju nego je jednostavno niz tragičnih okolnosti.

Nadajmo se da nije, ali i da nije, dolazak svega je i dalje neumoljiv. Brutalna degradacija našeg javnog zdravstva dovodi do toga da samo bogati preko privatnika mogu si osigurati koliko toliko normalan život. Inflacija se tretira poput prirodne pojave na koju imamo utjecaja koliko i na to hoće li padati snijeg ove zime. O ratu i miru nema rasprave, samo pripreme za već unaprijed odlučeno i zastrašujuću količinu novca kojeg već izdvajamo za to. Da ni ne govorimo o vrlo jasnoj i provjerljivoj činjenici da je cijeli naš informacijski, kulturalni i društveni sadržaj potpuno unipolarno determiniran, do te mjere da više ni ne primjećujemo jer nam to izgleda "normalno".

Sve to je neumoljivo i do nas stiže samo s malim zakašnjenjem. Znamo što možemo očekivati, što će nas pogoditi, ali ne znamo kako si pomoći. Možda jednog dana naučimo, možda kroz individualni čin nekakvog "duhovnog neposluha" koji se širi, kroz osobno odbacivanje i devijacije i reakcije, iako su za to potrebne duboke promjene. U suprotnom će nam se životi svoditi na upravljanje tragičnim posljedicama dok prema uzroku nećemo znati niti pogledati.

Komentari

(26):
» Objavi komentar
Napomena: komentari čitatelja ne predstavljaju ni na bilo koji način stav uredništva portala advance.hr. Za sadržaj i točnost komentara čitatelja ne odgovaramo. Sadržaj se periodično pregledava i neprikladni komentari se uklanjaju.

Uvjeti komentiranja: Poštovani, pri objavi komentara molimo za kulturno izražavanje. Administrator će izbrisati sve komentare koji na bilo koji način vrijeđaju druge ili svojim sadržajem nisu na adekvatnom mjestu. Također se ne dozvoljavaju komentari koji na bilo koji način uznemiravaju druge korisnike, služe u svrhu propagande ili promicanja neutemeljenih tvrdnji. Advance.hr zadržava pravo brisanja komentara, kao i blokiranja mogućnosti komentiranja bez najave i bez objašnjenja.
Sortiranje: | Grupiraj odgovore: | Prikaz:
  1. +8
    Genije iz Kenije
    pozitivna ocjena
    22:47 | 20.12.2024.
    Pedagog, izvorno paidagogos, u antičkoj grčkoj rob koji je vodio gospodarevu djecu u školu, te je imao poprilično široke ovlasti. Mogao je čak i mlatnut malo dijete ako je bilo zločesto ili povuči za uho i tako. No i za učitelje toga vremena, Grci su smatrali općenito da imaju robovski posao, te da su se sigurno nešto gadno zamjerili bogovima kad su im udjelili takvu strašnu sudbinu. A danas je teže nego ikad za nastavnike u školama. U moje vrijeme, 80-tih kad se išlo u osnovnu školu, nastavnik je još uvijek smio malo udariti dijete. Dvadesetak godina poslije toga već se o tome nije smjelo ni misliti. Danas evo prema novom kurikulumu ovdje u BiH ne smiješ više u dnevnik ništa negativno napisati o dijetetu. Pa se nastavnici već pitaju što da upišu pod opisnom ocjenom ako dijete apsolutno ništa ne zna ili se već jako neprimjereno ponaša. Da je divno ne naučilo? Da je uzorno nestašno? A ponašanje roditelja tek priča za sebe. Većina nastavnika smatra da su problematična djeca u većini slučajeva još uvijek puno bolja od svojih problematičnih roditelja. Koincidencija ili ne, jučer mi baš kuka bivša studentica, a danas nastavnica u jednoj školi u Hercegovini. Inače, student generacije bila u svoje vrijeme. Prosjek 9,68. Kaže, najozbiljnije razmišlja da dadne otkaz, jer ovo je sve skupa baš postalo neizdrživo. Pored svih izazova tog zanimanja još kad počneš brinuti da te dijete ne izbode šestarom ili ti već njegova histerična mater možda počupa svu kosu s glave...
    Prikaži cijeli komentar
  2. +12
    WBTF
    pozitivna ocjena
    22:24 | 20.12.2024.
    Još jedan izvrstan tekst, bravo Marjanoviću.
    Inače ne pratim crnu kroniku, eventualno pročitam naslov, pa tako i ovaj put. Međutim, kada sam došao danas u društvo, vidio sam da je stvar ozbiljna, ljudi su vidno zabrinuti. Ti isti ljudi sa kojima godinama pokušavam razgovarati skretajući im pažnju na devijacije u društvu koje nas okružuju, ali ništa, uglavnom me čudno gledaju o čemu to ja pričam. E danas je moja reakcija za njih bila čudna, oni svi zgroženi, a ja potpuno ravnodušan, ne zato što mi fali empatije, već zato što me ovakve stvari ne iznenađuju i očekujem u budućnosti još puno gore.
    Prikaži cijeli komentar
  3. +17
    FAN
    pozitivna ocjena
    22:00 | 20.12.2024.
    Ja sam danas morala stati pred svoje učenike, i prvi puta u životu, nisam znala što da im kažem.
    Prikaži cijeli komentar
  4. +16
    ivas
    pozitivna ocjena
    21:59 | 20.12.2024.
    Izvrstan tekst, svaka cast. Odlican prijedlog za otkljucavanje- vec sam podijelio gdje sam god mogao👍
    Prikaži cijeli komentar
  5. +14
    Wihitzer
    pozitivna ocjena
    21:09 | 20.12.2024.
    Ja sam prije nešto malo više od deset godina završio osnovnu školu u jednom od slovenskih gradova. Naravno bilo je svakodnevnih prepirki medju nama školarcima, desila se i poneka tučnjava, ali svi smo podsvjesno znali koji su to okviri ponašanja i koje su granice koje se ne prelaze. Danas moja sestra ide u 6. razred i priča kako je jedan dječak pretio djevojčici iz razreda kako će napraviti isto što i onaj dječak iz Bg ako još išta kaže, a ona ga zezala u vezi nečeg. A mama radi u drugoj školi i kaže, da na desetine dječaka ima odraslo spremstvo na svakom koraku kad nisu na nastavi, da čak ni u toalet ne idu sami. Koliko su se stvari pogoršale u desetak godina je veoma zabrinjavajuće.
    Prikaži cijeli komentar
  6. +12
    opet Mujo
    pozitivna ocjena
    20:54 | 20.12.2024.
    Ako urusis svoju bazu, temelje, a mislim na ljude, moras ih nadomjestiti. Emigranti su jeftini, ali samo odgadaju problem za koju generaciju. Jedino rjesenje koje vidim je AI i robotika izmedu elite i ostalih. I ne vjerujem da je to moguce odrzati. Sto se vise odgada otklanjanje uzroka, to ce se vise lutati u potrazi za rjesenjima i biti ce sve krvavije. Smjer u kojem se krece "zapad" je samounistenje.
    Prikaži cijeli komentar
  7. +16
    davor55
    pozitivna ocjena
    20:53 | 20.12.2024.
    Hrvatska danas kao društvo i službena politika živi cilj postići što bolji kreditni rejting Moodysa, Standard & Poor i Fitcha. Svi drugi društveno-političko-ekonomski ili demografski ciljevi su postavljeni u odnosu na taj cilj kao sekundarni ili kao tercijarni ili potpuno nebitni.
    Prikaži cijeli komentar
  8. +19
    Velebit
    pozitivna ocjena
    20:36 | 20.12.2024.
    "Ono što bude potisnuto, pojavi se kao vanjski događaj." Carl Gustav Jung
    Prikaži cijeli komentar
    Reakcije na komentar: 1
    +7
    almal
    pozitivna ocjena
    20:39 | 20.12.2024.
    @Velebit
    👌🫶
    Prikaži cijeli komentar
  9. +31
    almal
    pozitivna ocjena
    20:19 | 20.12.2024.
    Veliko hvala uredništvu na otključavanju teksta...Sva ekipa koja želi može podijeliti na svojim društvenim mrežama i messenđerima
    Prikaži cijeli komentar
  10. +14
    korisnik14199
    pozitivna ocjena
    19:15 | 20.12.2024.
    Sustav u školi je sav o pravima djece kojoj se od vrtića puni glava da su posebni i predodređeni za uspijeh.
    Umjesto da ih se priprema za tržiste rada ovog surovog kapitalizma.
    Rijetko koji roditelji su dovoljno objektivni za preusmjeravanje narativa, a postoji i ona da 'selo odgaja djecu'.
    Nakon završetka obrazovanja dolazi do sudara sa stvarnim svijetom u kojem dolazi do ogromnog razočaranja.
    Razočaranja za koje to dijete po stečenoj edukaciji naravno krivi druge, a ti drugi su većinom školske ustanove.
    S obzirom da su i škole dio sistema nije daleko od istine.
    Nažalost, u potpunosti se slažem s autorom i mislim da je ovaj događaj nagovještaj novog normalnog.
    Prikaži cijeli komentar
    Reakcije na komentar: 2
    +5
    I. Hariš
    pozitivna ocjena
    19:24 | 20.12.2024.
    @korisnik14199
    👌
    Prikaži cijeli komentar
    +7
    I. Hariš
    pozitivna ocjena
    19:30 | 20.12.2024.
    @korisnik14199
    Moram i ovo dodati!
    Moje najstarije unuče je od cijelog razreda samo - "jedan na jedan" - pohađalo nastavu građanskog odgoja!
    Prikaži cijeli komentar
  11. +13
    hrast
    pozitivna ocjena
    18:56 | 20.12.2024.
    Djevojčici RIP , iskrena sućut obitelji - ma ...
    Avtoru RESPECT...nije samo u hrvatskoj tako , u Sloveniji je isto ...čitav zapad je isti .
    Tragedija je i u tome , da ova tragedija podstakne govor o u članku spomenutim pravcima društva zapada gdje nas ubrajaju.
    Prikaži cijeli komentar
  12. +18
    carka
    pozitivna ocjena
    18:50 | 20.12.2024.
    anti-ljudski stroj s naizgled humanim parolama, svaka cast Marjanovicu. Dodat cu jos da se Americi isplati (bar jest u proslosti) baviti se posljedicama a ne uzrocima jer je pozicija 1 bila nedodirljiva a sanse profita za privatni sektor neogranicene, kod nas u Hrvatskoj i sire to nije i ne moze biti isplativo, mozemo samo nastaviti degradaciju i gubitak kontrole
    Prikaži cijeli komentar
    Reakcije na komentar: 1
    +8
    I. Hariš
    pozitivna ocjena
    19:23 | 20.12.2024.
    @carka
    👍
    Dodajem - kontrola (kakvu sam ja poznavao je izgubljena)!
    -
    Moja dnevna duža ruta šetnje s psima prolazi pored školskog igrališta škole u kojoj imam unuke.
    Jednom prilikom, pri kraju prošle šk. god. sam zbog nekolicine odraslih uz školsku ogradu, koji su promatrali đačku nogometnu utakmicu, uz veći broj đaka navijača i sam zastao. I odmah bio šokiran. Jedan među njima, za dvije glave viši od ostalih i dvostruko teži od najtežeg je s linije utrčao teren, doslovce tijelom izbacio dečkića iz gola. NBakon koju minutu je ponovo utrčao ponovo i raščistio, ovaj put braniče tako da su dvojica završila vidljivo bolno na asfaltu.
    I nikakve reakcije ni iz terena ni od gledališta - školskih promatrača. Barem dva nastavnika su morala biti tamo jer je bila utakmica razred protiv razreda. Imam snimku!
    Također znam za nasilje ispred obližnje prodavaonice gdje školarci često kupuju gablece.
    Saznao sam za pokušaj "škole" zataškati slučaj, unatoč policijskoj intervenciji.
    O "gomilicama mirogojčeka", i mjestu "gledanja u ništa" oko same škole - ništa!
    Imam još zabilježenih slučajeva "bolesnog destruktivnog" ponašanja ali i ovo je dosta.
    Svi istupi dužnosnika i djelatnika su obično 💩.
    Prikaži cijeli komentar
  13. +21
    Oskar
    pozitivna ocjena
    18:38 | 20.12.2024.
    Amerikanizacija društva i nefunkcionalan sustav. Što smo htjeli to smo dobili. Što smo imali, više nikad se neće vratit.
    Prikaži cijeli komentar
    Reakcije na komentar: 6
    +7
    I. Hariš
    pozitivna ocjena
    19:27 | 20.12.2024.
    @Oskar
    👍 Puna demokracija!
    Imamo to za što smo dali glas ili nas uvjeravaju kako nas je netko pitao za "glas".
    Prikaži cijeli komentar
    +1
    Invest
    pozitivna ocjena
    19:34 | 20.12.2024.
    @Oskar
    Kakve veze Amerika ima sa ovim?Da je bio sustav zastite kakav je u Americi to se ne bi dogodilo.
    Sustav osiguranja u američkim osnovnim školama (K-5 ili K-6):
    1. Fizička sigurnost škole:
    Kontrolirani ulaz: Većina škola ima zaključana vrata tijekom nastave, a ulazak je moguć samo kroz glavni ulaz uz autorizaciju (npr. zvono, video nadzor, identifikacija posjetitelja).
    Kamerama pokrivena područja: Postavljaju se sigurnosne kamere unutar i izvan škole za praćenje kretanja.
    Čuvari ili školski policajci: U nekim školama, posebno u većim urbanim područjima, zaposleni su čuvari ili policijski službenici (School Resource Officers - SRO).
    2. Hitni planovi i vježbe:
    Vježbe evakuacije i skloništa: Redovito se održavaju vježbe za evakuaciju u slučaju požara, potresa, ekstremnih vremenskih uvjeta ili napadača u školi.
    Lockdown procedure: Škole imaju protokole za zatvaranje svih ulaza i sklanjanje djece u sigurne prostorije u slučaju opasnosti.
    3. Tehnologija i komunikacija:
    Sustavi obavještavanja: Većina škola koristi sustave za brzo slanje obavijesti roditeljima (SMS, e-mail ili automatski pozivi) u slučaju izvanrednih situacija.
    ID kartice: Učenici i osoblje često koriste identifikacijske kartice za ulazak i kretanje po školi.
    4. Prevencija nasilja i mentalno zdravlje:
    Programi protiv nasilja (anti-bullying programs): Škole provode programe za prevenciju nasilja među djecom.
    Savjetnici i psiholozi: Mnoge škole imaju zaposlenike koji pružaju podršku učenicima s emocionalnim i socijalnim potrebama.
    5. Prisutnost vatrenog oružja:
    Školski policajci: U nekim školama, posebno u područjima s većim stopama nasilja, školski policajci mogu biti naoružani.
    Politike protiv oružja: Strogo je zabranjeno unošenje oružja u škole, osim za ovlašteno osoblje.
    6. Lokalni pristup:
    •Sigurnosni standardi često se razlikuju među državama i okruzima. Škole u urbanim područjima s većim rizikom mogu imati strože mjere u usporedbi s ruralnim školama.
    Prikaži cijeli komentar
    +19
    I. Hariš
    pozitivna ocjena
    20:15 | 20.12.2024.
    @Invest
    😁
    Ozbiljno?
    🤣
    "Izbaci" nam statistiku za samo ovu godinu:
    - broj napadnutih škola,
    - broj ubijenih i ranjenih,
    - broj napadača.
    Nećeš valjda dopustiti da ja "guram svoju statistiku" ?
    😜
    Prikaži cijeli komentar
    +8
    Oskar
    pozitivna ocjena
    20:18 | 20.12.2024.
    @I. Hariš
    Glasamo za već unaprijed odabrane. Svako tko bi mogao nešto promjenit je u startu srezan. Mediji tu puno pomažu toj diktaturi kapitalizma.
    Prikaži cijeli komentar
    +5
    I. Hariš
    pozitivna ocjena
    21:14 | 20.12.2024.
    @Oskar
    Kako se s tobom složiti a da to ne bude odobravanje opisanog stanja?
    😁🤗
    Prikaži cijeli komentar
    +8
    Korisnik_21565
    pozitivna ocjena
    22:29 | 20.12.2024.
    @I. Hariš
    Gledo sam prije dva dana u Madisonu u Americi je bila pucnjava u skoli . Djevojcica od 15 godina je ubila ucitelja i ucenika dok je ranila 6 ljudi , i kazu da je to 550 masakar ove godine u Americi . Znaci ne svako ubistvo i pucnjava nego samo masakri u kojima je ranjeno ili ubijeno vise od 4 ljudi
    Prikaži cijeli komentar
    Još 3 komentara u raspravi - prikaži sve
  14. +17
    Songea
    pozitivna ocjena
    18:28 | 20.12.2024.
    Svaka čast Marjanovicu!
    Prikaži cijeli komentar
  15. +41
    almal
    pozitivna ocjena
    18:21 | 20.12.2024.
    Hvala g.Marjanoviću na fantastičnom tekstu.Svakako bi molio uredništvo Advance-a da otključa ovaj članak da se može podijeliti na što više mjesta jer bi bila prava šteta da ostane samo ovdje na portalu među nama pretplatnicima.
    Još jednom bravo!!!!
    Prikaži cijeli komentar
  16. +9
    Svemirac
    pozitivna ocjena
    17:58 | 20.12.2024.
    Horor.
    Prikaži cijeli komentar
Želite ostaviti komentar? Postanite advance pretplatnik.