Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Rat protiv "toksičnog maskuliniteta" upravo je postao korporativan: Što Gillette stvarno želi postići kritizirajući muško ponašanje?

PIŠE:
Objavljeno:

Ovih dana poznata kompanija koja na globalnom tržištu primarno prodaje muške proizvode za brijanje, Gillette, objavila je novu reklamu koja je podigla poprilično prašine. Dobro, to je i cilj jedne korporativne reklame, zar ne? Da, u principu, no mnogi se pitaju hoće li se ova nova reklama Gillette-u možda obiti o glavu i rezultirati padom prodaje u trenutku kada se suočavaju sa sve snažnijom konkurencijom. O čemu se zapravo radi? Svi oni koji još nisu vidjeli novu reklamu možda najbolje da je prvo pogledaju prije nego krenemo analizirati kakva se poslovna - ili pak ideološka - strategija nalazi iste. Kompletan spot može se pogledati na YouTube-u.

Pogledali? Sada Vam je malo jasnije zašto se istu naziva "kontroverznom". Očito nije riječ o "klasičnoj" reklami (a dobro znamo kako izgledaju klasične reklame prilagođene muškoj publici, naročito kada je riječ o brijanju). Već na samom uvodu spominju se neke "ključne riječi" kao što je "#metoo pokret" i nešto što se ovih dana naziva "toksični maskulinitet".

Nekoć je slogan Gillette-a bio "Najbolje što muškarac može dobiti", sada su okrenuli naglavačke te je preko noći postao "Najbolje što muškarac može biti".

Cijela reklama u trajanju od minute i 48 sekundi adresira niz "problema" koji se tiče modernog muškarca i načina kako on, recimo to tako, "postoji". Tako imamo nekoliko sekvenca u kojoj muškarac neprikladno prilazi djevojci, jednom na ulici, drugi put na zabavi. U jednoj sekvenci imamo muškarca koji za vrijeme poslovnog sastanka, nakon što je ženska zaposlenica iznijela neki stav, poručuje: "Ono što je ona zapravo stvarno mislila reći je...".

Osim nekoliko primjera seksizma adresira se i zlostavljanje kod djece, tzv. "bullying" - tako pak imamo scenu u kojoj skupina osnovnoškolskih dječaka proganja svog školskog kolegu, očito ga misleći istući. Pred kraj reklame imamo oca koji na roštilju s prijateljima razdvaja dvoje malih dječaka, vjerojatno vrtićke dobi, i govori im kako se ne smiju tako ponašati.

Ukratko, sve su to oblici "toksičnog maskuliniteta", ili tako barem misle u odjelu za marketing i brending kompanije Gillette. Jesu li bar neki od istaknutih ponašanja neprikladni? Svakako. No, nekoliko je vrlo spornih poruka koje se mogu iščitati iz ove reklame. Kao prvo, ona se "obraća" cjelokupnom muškom rodu na neki način. Moglo bi se stoga reći kako se ovdje ne osuđuju pojedinci, i njihovo neprikladno ponašanje, već muškarci općenito. Naravno, moramo se malo baviti i simbolikom, pričom "između redaka" i sugestijama - jasno je da se nigdje neće eksplicitno konstatirati da se ovo odnosi "na sve muškarce", ali nimalo ne čudi ako gledatelji dođu baš to takvog zaključka.

U trenutku pisanja ovog teksta na YouTube Gillette oglasu omjer "lajkova i dislajkova" je otprilike 1:2 što ukazuje da mnogi ne odobravaju ovakav sadržaj. Neki radikalniji čak najavljuju bojkot kompanije i njenih proizvoda.

Dobro, jasno je da svijet danas više nije onaj od prije deset godina i društveni narativi se jako brzo mijenjaju, često i brže nego ih javnost stigne popratiti. Jedna stvar je sigurna, živimo u vremenu kada je "korektnost" postala top-tema, gotovo sve danas prolazi kroz ovaj filter kada govorimo o javnom sadržaju - od medija, televizije, istaknutih ličnosti, do reklama.

Je li reklama Gillette-a zaista tako kontroverzna? Svakako nije u toj mjeri kako je neki nastoje prikazati. No, kontroverzne su neke druge stvari koje se ne spominju u tolikoj mjeri. Recimo kako je moguće da smo došli do toga da korporacije, kojima je primarna - i zapravo jedina - svrha postojanja zgrtanje novca, sada na sebe preuzimaju ulogu educiranja masa?

Postoji više teorija o tome. Neki tvrde kako je razlog tome sama struktura ljudi koji se danas nalaze na rukovodećim mjestima. To može biti, i to eventualno, jedan od manjih razloga za velike zaokrete kojima svjedočimo, ali svakako nije glavni.

Pa koji je onda glavni razlog? I dalje onaj koji je zacementiran u samu srž svake korporacije - zgrtanje novca. Zbog te činjenice, a uskoro ćemo argumentirati istu, ovakve reklame posebno su kontroverzne.

Kolumnistica britanskog lista The Guardian, Jamie Peck, početkom prošle godine objavila je vrlo zanimljiv tekst naslova "Nemojte dozvoliti da korporacije prisvoje #MeToo pokret". U tekstu, vrlo ispravno, argumentira kako je seksualno zlostavljanje tek jedan dio šire opresije koja može uključivati "rasu, spol, seksualnost, i dakako, eksploatirajuću prirodu odnosa između radnika i poslodavca na kojoj je izgrađen naš ekonomski sistem".

Mnogi zaboravljaju tu činjenicu, a upozorenje Jamie Peck nije nitko pretjerano slušao, no sada se upravo događa ono na što je upozoravala.

Korporacija, čak i dok tvrdi kako brine za žene/manjine/ekologiju ili nešto drugo, sve to čini samo kako bi povećala svoj profit - a taj profit u konačnici povećat će, i ostvariti ga, kroz eksploataciju vlastitih radnika.

Korporacije kao što je Gillette svoje radnike koriste i odbacuju baš kao što i njihovi kupci rade s njihovim britvicama. Poprilično dobro je dokumentirana praksa ove kompanije koja uključuje i eksploataciju radnika na način da ih se angažira preko trećih strana koje tada radnike znaju ostaviti i u situaciji da ostaju bez plaća za svoj rad.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
6 mjeseci
45 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
7.5 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 6 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Izaberi
Trajanje pretplate - 6 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

Najbolja opcija
1-godišnja pretplata
75 €
MOGUĆNOST PLAĆANJA NA RATE:
6.25 € mjesečno
 *
* Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke, mogućnost plaćanja od 2 do 24 rate).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja (uključujući i obročno plaćanje od 2 do 24 rate - za VISA; Maestro i VISA Premium kartice kod PBZ banke).

 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.