X
VELIKA AKCIJA: Od jeseni do jeseni - 1 godina pretplate za  75 €  50 €!
Dobrodošli na advance.hr!
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), ali isključivo za funkcionalnost samih stranica (ovdje nema prikupljanja Vaših podataka za nikakve marketinške agencije). Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Advance.hr koristi "kolačiće" (cookies), no isključivo za funkcionalnost samih stranica. Detalje možete pročitati u sekciji: uvjeti korištenja.
Slažem se s uvjetima korištenja

Sjevernomorski prolaz tijekom cijele godine: Ambiciozni ruski plan može transformirati globalnu logistiku

PIŠE: | Foto: AP Photo/Dmitry Lovetsky/Guliver Image
Objavljeno:

Sjevernomorski prolaz je morska ruta koja, kad bude prohodna tijekom cijele godine, će predstavljati iznimno važnu logističku i geostratešku komponentu koja, kako ističu neki, "mijenja pravila igre". Pogledajmo za početak gdje se ista točno nalazi i koji su njeni izazovi.

Prema ruskoj klasifikaciji Sjevernomorski prolaz je ruta koja se nalazi istočno od otočja Novaja Zemlja (riječ je o otočju koje je sastavljeno od dva velika otoka i većeg broja malih otoka, a smješteno je u Arktičkom oceanu sjeverno od kopnene Rusije - po upravnoj podjeli pripada Arhangelskoj oblasti) te se nastavlja ruskom arktičkom obalom Karskog mora (Karsko more je dio Arktičkog oceana koji se nalazi sjeverno od Sibira, između Barentsovog mora na zapadu i Laptevskog mora na istoku), dalje uz Sibir pa sve do Beringovog prolaza (tjesnac između najistočnije točke Azije i najzapadnijeg mjesta Amerike, odnosno s istočne strane se nalazi Rusija, a sa zapadne strane SAD, točnije Aljaska).

Pogledjamo na karti lokaciju rute (odnosno nekoliko ruta uzduž ovog prostora):

Tehnički Sjevernomorski prolaz dio je još znatno veće rute pod nazivom Sjeveroistočni prolaz, odnosno ovaj dio uz obalu Rusije esencijalni je dio te velike rute kojom se spaja Europa i Azija (u svrhu jednostavnosti i diferencijacije od južne rute nadalje ćemo je nazivati sjeverna ruta). Dakako, to je i najatraktivnija komponenta te rute jer je put od Europe do Azije kraći nego "klasičnim" putem preko Sueskog kanala. Pogledajmo i to na priloženoj karti:

Koliko je put kraći? Poprilično. Putovanje teretnog broda od Amsterdama u Nizozemskoj do Daliana u Kini traje 48 dana ako idemo preko Sueskog kanala. Ako pak idemo sjevernom rutom putovanje se skraćaju za čak 13 dana. Ne treba posebno ni naglašavati koliko je to bitno u kontekstu logistike - naročito danas kada se logistički lanci diljem svijeta nalaze pod ogromnim opterećenjem.

Koliki je aktualni omjer prometa? Evo brojki - sjevernom rutom je do sad prošlo svega nekoliko desetaka teretnih brodova. A preko Suzea? Godišnje ih prođe oko 17.000! Kako to? Razlog tome je činjenica da sjeverna ruta još uvijek nije tehnički "otvorena", trenutačno se nalazi negdje između teorije i prakse. Zašto? Zato jer je djelomično prohodna tek od srpnja do studenog, a ostatak godine ključni dijelovi nalaze se pod ledom. Čak i za vrijeme toplijih mjeseci običan teretni brod ne može proći ovdje zbog opasnosti od ledenjaka. Ali to se naglo mijenja zbog nekoliko faktora, zapravo zbog dva ključna. Kao prvo, led se zbog globalnog zatopljenja otapa i povlači zbog čega dolazi do sve veće prohodnosti sjeverne rute. Kao drugo, zbog potrebe što bržeg otvaranja iste izgrađuju se posebni teretni brodovi koji se mogu probijati kroz nju čak i bez pomoći ledolomaca.

Dakako, što se sjeverna ruta bude više otvarala globalni brodski promet će se sve intenzivnije seliti na nju, a prolaz kroz Sueski kanal će početi naglo gubiti na značaju (pošto su glavne destinacije Europa i Azija, odnosno transfer ide iz Azije prema Europi).

Dakako, bit će i ozbiljnih negativnih posljedica, naročito po ekosustav koji je već i sada diljem svijeta ugrožen i narušen zbog ekscesne logistike, a otvaranje sjeverne rute to će samo pojačati te dovesti do novih problema na Arktiku. Nažalost, živimo u svijetu koji još uvijek operira isključivo na temelju ponude i potražnje, a to znači da neki obični predmeti, koji bi se vrlo lako mogli proizvoditi i znatno bliže potrošačima, ovako putuju preko pola svijeta do odredišta. To je ekološka katastrofa koja, što god neki tvrdili, ne može biti zaustavljena dok ne dođe do drastične promjene u globalnom ekonomskom modelu, a te promjene - barem, što se tiče ljudske inicijative na razini država, nisu ni na horizontu.

Što se pak trgovine tiče glavno je pitanje kada će sjeverna ruta postati prohodna tijekom cijele godine. Rusija, koja će od ovoga imati najveće koristi, ovog tjedna dala je vrlo značajnu izjavu. Naime, njihov zamjenik premijera, Jurij Trutnjev, poručio je kako će sjeverna ruta postati prohodna tijekom cijele godine već 2022. ili 2023. godine.

Dakako, Rusija je puno investirala u infrastrukturu sjeverne rute te želi da što prije postane iznimno bitna. U prilog im ide činjenica da se Arktik, prema novim istraživanjima, zagrijava brže od ostatka svijeta. No, još uvijek se ruta ne može koristiti zimi iako su se određene eksperimentalne plovidbe uspješno provele.

Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.

1. korak: Za nastavak čitanja odaberite pretplatu:
 
1 mjesec
14 €
Pristup kompletnom advance.hr sadržaju u trajanju od 30 dana.
Izaberi
Mjesec dana pretplate
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Mogućnost korištenja raznih načina plaćanja.
Ograničena akcija
AKCIJA! 1-godišnja pretplata!
 75 €  50 €  
(mogućnost plaćanja i na rate:
4.16 € mjesečno*)
*Iznos u slučaju plaćanja na 12 rata (opcija za sada dostupna samo preko PBZ banke).
Potvrdi
Trajanje pretplate - 12 mjeseci
Potpuni pristup svim sadržajima i arhivi advance.hr
Specijalna ponuda je ograničena, iskoristite je dok traje!


 
Pristup samo ovom tekstu
5 €
Umjesto pretplate možete kupiti pristup samo ovom tekstu.
Izaberi
Uplatom ćete imati pristup ovom tekstu
Drugi tekstovi neće Vam biti dostupni (osim ako i za njih ne uplatite pristup)
Putem ovog koraka kreirat će Vam se korisničko ime tako da ako želite možete jednostavno proširiti svoj pristup uplatom jedne od regularnih pretplata.

2. korak: Odaberite način plaćanja
Pređite preko jedne od gornjih opcija i prikazat će Vam se detaljniji opis metode plaćanja.
Korištenjem sustava za online naplatu pristajem na Opće uvjete korištenja i Pravila o zaštiti privatnosti kao i na Opće uvjete o online plaćanju
Potreban je pristanak na uvjete korištenja
O sustavu pretplate:
- Klikom na odabranu opciju bit ćete prebačeni na sigurni sustav WSPay gdje možete u nekoliko trenutaka obaviti kupnju
- Možete birati između nekoliko metoda plaćanja, uključujući kartično plaćanje, kriptovalute itd.
- Kad Vam pretplata istekne bit ćete o tome obavješteni - pretplata se NE obnavlja automatski, odnosno morat ćete je sami obnoviti putem ovog sustava
- Nakon uspješne uplate dobit ćete korisničke podatke (ako ste novi korisnik).
- WSpay - Web Secure Payment Gateway advance.hr koristi WSPay za online plaćanja. WSPay je siguran sustav za online plaćanje, plaćanje u realnom vremenu, kreditnim i debitnim karticama te drugim načinima plaćanja. WSPay kupcu i trgovcu osiguravaju siguran upis i prijenos upisanih podataka o karticama što podvrđuje i PCI DSS certifikat koji WSPay ima. WSPay koristi SSL certifikat 256 bitne enkripcije te TLS 1.2 kriptografski protokol kao najviše stupnjeve zaštite kod upisa i prijenosa podataka.