U ovo doba godine kada se redovno razbuktava nesmiljeni konzumerizam, zgodno je prisjetiti se 'kraljeva' istog. Riječ je, naravno, o yuppie-ima, nastalima i uspjelima u novoj kapitalističkoj eri koju vežemo prije svega uz premijerku Margaret Thacher i radikalni neoliberalizam. Originalni yuppie-i su danas u svojim pedesetim i šezdesetim godinama života, ali njihov bijesni materijalizam pokazuje malo znakova jenjavanja, a primjer starijih slijede i nove generacije.
Pojam yuppie kratica je za složenicu (y)oung (u)rban (p)rofessional - mladi urbani profesionalac. Riječ je 80.-tih godina prošlog stoljeća skovana kao ime za naraštaj mladih, visoko obrazovanih ljudi s dobro plaćenim poslom i perspektivnom karijerom, prepoznatljivih po luksuznom stilu života. Od standardnih se uspješnih poslovnih ljudi, osim po mladosti, razlikuju izrazitom probitačnošću i činjenicom da ih nije briga što ih doživljavaju kao beskrupulozne štrebere. Spomenuti fenomen nastao je s usponom mladih i ambicioznih ljudi koji su se naglo obogatili na svjetskim burzama u New Yorku, Londonu, i Tokiju.
Američka kultura je izbacila model kako se postaje uspješan, i veliki broj mladih ljudi je zahvaljujući tom modelu uspio preći iz radničke u srednju klasu preskačući ljestvice društvene hijerarhije. Među pripadnicima aristokracije i izuzetno bogatih ljudi nema yuppie-a. U psihologiji se ta pojava naziva meritizam – uspjeh je ostvaren vlastitom zaslugom. Osnovne vrijednosti koje su mladi yuppie-i postavljali sebi jesu uspjeh, bogatstvo i moć, a sve ostalo, uključujući i privatan život, bilo je nevažno. Njihovu osnovnu karakteristiku predstavlja preokupacija detaljima, striktno određenim načinom odijevanja i robovanje prepoznatljivim markama i predmetima.
Oni su izuzetno samostalna i agresivna bića nedovoljno fleksibilna, sklona autoritarnom načinu ponašanja. Iako su dio tima, imaju problem delegiranja odgovornosti – oslanjaju se isključivo na sebe jer misle da će ih drugi ljudi iznevjeriti. Njihovu pojavu uzrokovalo je izuzetno natjecateljsko školstvo u zemljama kao što su SAD i Japan, koje je forsiralo profitabilna zanimanja: burzu, nove tehnologije, informatiku. Vrijednosti iz obitelji također su utjecale na formiranje nove generacije poslovnih ljudi. Dolazili su uglavnom iz provincije želeći postići više od svojih roditelja te prelazak u višu klasu.
Možemo reći da su yuppie-i desubjektivizirana ljudska bića koja svoje prijatelje, čak i roditelje, promatraju kao objekte. Stupanj natjecateljskog među njima je na vrlo zavidnom nivou. Kao posljedica takvog načina života pojavile su se depresija i sklonost ka lijekovima i drogi. Yuppie-i imaju i nevjerojatan odnos prema novcu kojeg troše na trendovske predmete i in putovanja. Ostati mlad i lijep pod svaku cijenu oduvijek je imperativ yuppie kulture, te su boginji mladosti prinošene žrtve u vidu privatnog identiteta tj. čestim posjetima plastičnim kirurzima.
Negativne konotacije
Ovaj pojam je tijekom godina dobio negativnu konotaciju i danas se koristi uglavnom da bi se nekoga uvrijedilo. Gledajući analitički, možda i nije posve negativan jer imanentno ocrtava mladu urbanu osobu koja je ostvarila uspjeh po mjerilima kapitalističkog svijeta. Kako bismo razumjeli smisao njihovih života mogla bi nam poslužiti misao francuskog pisca Alberta Camusa: 'Smatrati da netko može biti sretan bez novca vrsta je duhovnog snobizma'. Do dan danas slika se nije pretjerano promijenila, ali je postala složenija. Njihovo određenje nije više vezano samo uz Porsche ili neku drugu trendi stvarčicu već i uz mnoge vrjednije, ali i bezvrjednije stvari - kao što su mjesto izlaska, hotel u kojem se provodi godišnji odmor, ljudi s kojima se komunicira, teme razgovara... Pojednostavljeno, pojam se rasplinuo te su granice postale vrlo nejasne.
Izvorno pozitivno određenje da se radi o novoj vrsti ljudi koja se ne boji izazova u biznisu i postiže uspjeh napornim radom danas je uglavnom samo izlizana fraza. Uglavnom, današnji yuppie-i su postali imitatori uspješnih ljudi, i to najčešće loši imitatori. Robuju određenim pravilima te temeljem njih ljude slažu u ladice. Oni imaju svoj sustav. To što sustav nema utemeljenja u stvarnosti manje je bitno. Jer ako je društveno prihvaćeno, onda je jedino i istinito, smatraju yuppie-i.
Upravo ta lakoća neodgovornosti je njihova glavna karakteristika. Neopterećen bilo kakvim moralnim skrupulama, lišen svakog projekta bliskosti koja ne računa s kalkulacijom u spontanosti osobnih odnosa, slobodan od konvencija društvenih interakcija koje su još računale s kategorijama poput istine, pravednosti ili poštenja. Zavodljivost mita o yuppie-u nastala je na njegovoj spremnosti da globalizam pretvori u hedonističku bajku. 'Tipičan američki yuppie, opisuje ga Taylor Cohen, pije francusko vino, sluša Beethovena na vrhunskoj tehnici, koristi internet da bi kupio perzijski tepih od dilera iz Londona, gleda hollywoodski film koji je proizveden zahvaljujući stranom kapitalu, a čiji je redatelj neki Europljanin i odmara se na Baliju'.
Iritantni simbol sustava
Yuppie-i posebno iritiraju one koji smatraju da ne spadaju u taj milje. Razlozi su raznoliki. Njihovo pretjerano trošenje novca na nove modne trendove, opčinjenost automobilima koji postaju statusni simbol, način života u kojem je sve isplanirano u detalje... U Americi u kojoj su yuppie-i krajem 80.-ih te početkom 90.-ih dodali jednu novu dimenziju, a koju poznajemo i danas, taj je otpor i ponajviše izražen. Tamo je, naime, u nedostatku aristokracije izgrađena hijerarhija financijskog kapitala koja putem spomenutih materijalnih vrijednosti omogućava osjećaj pripadnosti eliti. Upravo takvo klasificiranje nailazilo je i nailazi na brojne osude.
Primjerice, postoji internet stranica u San Franciscu pod nazivom Yuppie Eradication Project, čijim je autorima cilj konstantna borba protiv životnog stila koji oni nameću. Kako navode - 'njihov način života mora biti eliminiran, jer u slučaju da to ne učinimo - naše susjedstvo, naši gradovi i cijeli planet bit će uništeni. Kada se dugogodišnji stanovnici San Francisca započnu izbacivati iz kuća kako bi na njihovim mjestima iznikle vile u kojima će živjeti yuppie-i, onda je vrijeme za zajedničko organiziranje i direktnu akciju'.
Ovakve agitacije, istina, ne rezultiraju masovnim sukobima, ali su pojedinačni ekscesi neizbježni. Ipak, najveću kritiku yuppie-ima uputio je američki pisac Bret Faston Ellis u knjizi 'Američki psiho' prema kojoj je kasnije snimljen i film. Serijski ubojica Patrick Bateman koji uživa masakrirajući žene mladi je uspješni čovjek koji radi na Wall Streetu. S obzirom da mu smisao života čine isprazne stvari kao što je primjećivanje i komentiranje načina oblačenja drugih ljudi ili kontinuirano dokazivanje putem takmičenja s drugim yuppie-ima (do krajnosti je dovedena histerična opsesija oko kvalitete vizitki), glavni lik gubi osjećaj za stvarnost i stavlja se u ulogu malog boga koji bez ikakvog povoda ubija kad god mu se prohtije. Istovremeno, njegov yuppie background garancija je da nitko neće posumnjati da je on počinitelj užasnih zločina, a nezainteresiranost njegovih kolega za njegovo ponašanje govori o uzaludnim i izgubljenim životima koje oni žive.
Surova stvarnost
Jasno je da nisu svi yuppie-i kao Patrick Bateman. Isto tako nisu ni svi uspješni. Obično se radi o osobama između 20 i 40 godina starosti koje su vrlo ambiciozne. Neki od njih uspiju realizirati svoje ambicije te onda postaju manje agresivni i manje beskrupulozni u svojim akcijama. Međutim, neki ne uspijevaju u svojim planovima nakon čega zapadaju u krizu srednjih godina. S obzirom da su svojim karijerama posvetili veliki dio života, počinju se pitati o smislu svog života.
Nije rijedak slučaj da su u stalnom nastojanju praćenja modnih i životnih trendova postali i robovi kredita. Njihov frenetičan način života može izazvati razne bolesti, uglavnom psihičke. Tako prema nekim istraživanjima kronični umor (engl. chronic fatique svndrome - CFS) posebno pogađa baš yuppie-e. Manifestira se putem depresije, histerije ili čak hipohondrije, a yuppie-i koji su podlegli CFS-u dobili su i nadimak Yuppie Flu. S obzirom da imaju malo vremena, obitelj im je u drugom planu. Oni koji su ipak izdvojili nešto vremena između dva posla za utemeljenje obitelji, nametnuli su im i svoj način života koji je teško izdržati. To se posebno vidi u tome što korporativne vrijednosti donose u svoj dom.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.