Tko je lukaviji, Kinez ili Crnogorac? O najskupljoj cesti na svijetu i kako Podgorica planira natjerati Bruxelles da podmire račun u Pekingu
Nije tajna da je kineski utjecaj na prostoru Balkana sve veći i veći, ponajviše zahvaljujući velikim infrastrukturnim projektima. I dok neki u Kini vide odličnog investitora drugi pak optužuju Peking da prakticira "diplomaciju dužničke zamke". Naime, Kina osim što izvodi sve radove je ujedno i glavni kreditor tih projekata. Kineski konkurenti, naročito SAD, tvrde kako Kina na taj način dovodi manje države u situaciju da teško mogu otplatiti svoje dugove, a zatim se taj dug "pretvara" u kineski politički utjecaj. Zapravo to nije ništa novo, svi "veliki igrači" operiraju po sličnom principu. SAD također, često još i u većoj mjeri, nastoji biznis transfomirati u politički utjecaj, no za razliku od Kine to nerijetko čine i svojom vojnom silom.
Današnja priča o Kini i infrastrukturnim projektima dolazi nam iz susjedstva, iz Crne Gore, i riječ je o vrlo zanimljivoj situaciji. Naime, Crna Gora je angažirala Kinu za izgradnju velikog projekta, autoceste prema Srbiji. No, sad na red dolazi plaćanje, a Podgorica će teško moći podmiriti sav taj trošak. Govoreći pak o trošku isti je popriličan. Štoviše, kako piše list The Financial Times, jedan kilometar ove ceste košta čak 23.8 milijuna USD što ovu cestu čini možda i najskupljom cestom na svijetu (!).
Prva rata trebala bi Kini biti isplaćena već u srpnju, a kad sve bude isplaćeno to će se itekako odraziti na samu stabilnost crnogorske ekonomije. Naime, procjenjuje se da će im javni dug s postojećih 65,9% skočiti čak na 80% zbog ove ceste.
Poštovani, za čitanje cijelog ovog teksta morate biti pretplatnik.